Västerbotten Norrbotniabanan i Robertsfors
I Robertsfors genomför vi undersökningar och projekterar bygghandlingar för Norrbotniabanan samt planerar för byggstarter längs sträckan.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Norrbotniabanan är en ny järnväg mellan Umeå och Luleå som möjliggör snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter. Norrbotniabanans del genom Robertsfors kommun sträcker sig från Gryssjön i söder till Ytterbyn i norr.
Vi förbereder för byggstarter
För Norrbotniabanans del inom kommunen har järnvägsplanerna vunnit laga kraft. Vi är nu inne i ett slutskede av planeringsarbetet där vi projekterar bygghandlingar och planerar för byggstarter längs sträckan. Vi har också påbörjat förberedande arbeten under 2024, och vårt första fokus ligger på ledningsomläggningar och att dra fram byggström.
Vi undersöker jordlager och berg till underlag för bygghandlingar
När vi ska bygga en ny järnväg behöver vi veta vilka egenskaper och förutsättningar som jordlager och berg har. Genom geotekniska metoder undersöker vi dessa förhållanden och analyserar och granskar resultatet. Vi har tidigare genomfört en rad geotekniska undersökningar och vi kommer färdigställa dessa under 2025.
Vi genomför fältinventeringar till grund för arkeologiska förundersökningar
Vi gör arkeologiska undersökningar och inventeringar ute i fält, som i sin tur kommer att ligga till grund för tillståndsärenden och arkeologiska förundersökningar. De arkeologiska undersökningarna som görs är viktiga för att ta tillvara den information som fornlämningarna kan ge om vår förhistoria.
Vad är det som ska byggas?
Norrbotniabanan kommer till största delen att gå genom skogslandskap, men vi kommer också bygga en regionaltågsstation i Robertsfors och flera större broar. Även befintlig golfbana och elljusspår behöver byggas om.
Byggnationen av Norrbotniabanan kommer att påverka golfbanan i Robertsfors under byggtiden. För att säkerställa att banan kan behålla sin standard och funktion även efter att arbetet är slutfört, kommer anpassningar att göras. Bland annat kommer utslagsplatserna (tee) att flyttas så att de inte riktas mot den planerade järnvägen. När vi färdigställt byggnationerna kommer golfbanan fortsatt vara en 18-hålsbana med par 72.
Kommunen, i samverkan med Robertsfors Golfklubb, ansvarar för entreprenaden för att bygga om golfbanan, och Trafikverket finansierar ombyggnationen.
Byggnationen av den nya järnvägen kommer att påverka det befintliga elljusspåret. Därför kommer vi att anlägga en ny slinga. Arbetet med den nya slingan är planerat att genomföras under 2025, och i samband med detta kommer det befintliga elljusspåret att stängas. De delar av spåret som ligger öster om Stantorsberget kommer att öppnas igen när järnvägen är färdigställd.
Planeringen för det nya stationshuset i Robertsfors går framåt, och detaljerna kring designen blir alltmer specifika. Val av ytskikt, som fasadens färg och material samt interiören och belysningen både inuti och utanför byggnaden, utformas noggrant för att skapa en harmonisk och funktionell helhet. Stationens enkla och naturliga placering i landskapet förstärker de möjligheter som Norrbotniabanan för med sig, både för Robertsfors och för regionen. På natten kommer stationshuset att framträda som en lysande lykta mot den mörka skogen. I samverkan med kommunen arbetar vi för att skapa den bästa möjliga lösningen för stationsområdet och dess omgivning.
Illustration av hur regionaltåggstationen kan komma att se ut.
Illustration av regionaltågsstationen i Robertsfors. Här syns vänthallen som kommer hamna på plattformsnivå.
Norrbotniabanan kommer till största delen att gå genom skogslandskap, men i Robertsfors kommer järnvägen att vara synlig i det öppna landskapet genom en cirka 850 meter lång landskapsbro. Den kommer att spänna över Rickleån, det öppna kulturlandskapet, golfbanan och väg 651. Denna bro utformar vi enligt den arkitekttävling vi anordnade under hösten 2022. Klicka här för att läsa mer om det vinnande bidraget.
Illustration över den 850 meter långa landskapsbron. Här syns den vid Rickleåns södra landfäste.
Transparenta bullerskyddsskärmar designade för hastigheter upp till 250 km/h har tagits fram och de har mönster för att förhindra fågelkollisioner. De transparenta skärmarna gör att tågresenärer kan blicka ut mot Robertsfors bruk samtidigt som bron behåller ett lätt uttryck.
Bron över Dalkarsån är den andra större bron som vi ska bygga i Robertsfors. Den kommer få ett lätt uttryck, som ett streck i landskapet som vilar på visuellt lätta stålpelare.
Illustration av bron över Rickleån.
Film Norrbotniabanan Gryssjön–Robertsfors
Film Norrbotniabanan Robertsfors–Ytterbyn
Följ Norrbotniabanan på Facebook
Vi har en Facebook-sida speciellt för Norrbotniabanan. Här kan du följa vad som händer i arbetet, ta del av bilder och filmklipp, och också kommentera och ställa frågor till oss om projektet.
Dokument och handlingar
Genom vårt dokumentarkiv kan du ta del av handlingar för Norrbotniabanan, till exempel kartor, järnvägsplaner och samrådsunderlag.
Information från Robertsfors kommun
På Robertsfors kommuns webbplats lägger kommunen upp information om sina frågor kopplade till Norrbotniabanan.
Kontakt
Norrbotniabanan
Skicka ett meddelande till oss om du har frågor om Norrbotniabanan:
Mark och fastighet
Här kan du skicka ett meddelande till våra markförhandlare: