Logga in
Logga in

Tester för att förstärka marken för Norrbotniabanan

Under tre dagar i slutet av oktober kommer Trafikverket genomföra tester i Skellefteå med pelare av kalk och cement. Testerna ger viktig information om markförhållandet och hjälper oss bygga både bättre och billigare.

Skellefteå stad vilar på gammal sjöbotten som är svår att bygga på. Innan Norrbotniabanan kan byggas behöver marken förstärkas. Därför genomför vi nu tester med pelare av kalk och cement för att ge banan en stadigare grund.

– Vi kommer testa en metod som går ut på att mark som har sämre stabilitet blandas med kalk och cement. Inbladningen skapar pelare, och gör marken mer stabil. Totalt sett kommer vi göra fyra olika pelare, förklarar Fredrik Hermansson, projektledare Norrbotniabanan.

25 meter hög borrigg

Man kan tänka sig en stor motorisborr, fast mycket, mycket större. Först borrar man, sen trycker man ut blandningen av kalk och cement så att det blandas med marken. Kvar blir en pelare som ska härda. Slutligen provbelastar man pelaren för att se hur mycket den tål.  

– Bygget av Norrbotniabanan är både komplext och omfattande. Ju mer vi vet om markförhållanden nu, desto mindre antaganden behöver vi göra i nästa projekteringsfas. Grundtanken är helt enkelt att vi ska få mer kunskap så vi projekterar rätt, och därmed får vi en bättre och billigare anläggning, berättar Fredrik.