Norrbotniabanan Tillbakablick för Norrbotniabanan
Här kan du läsa en sammanfattning av några viktiga delar av vårt arbete för Norrbotniabanan under det senaste året.
Det senaste året har varit händelserikt på många sätt, både i omvärlden och i norra Sverige. I arbetet med Norrbotniabanan har mycket hänt och flera viktiga milstolpar har nåtts. Här kommer kommentarer av några av de framsteg och händelser som varit viktiga under året som gått.
Vi la första rälsen för Norrbotniabanan
Norrbotniabanan är helt nödvändig för Sveriges utveckling och tillväxt, och ett måste för att klara klimatutmaningen. Det här är något som revolutionerar Sverige. – Tomas Eneroth, infrastrukturminister vid rälsläggningen
Vi byggde för fullt mellan Umeå och Dåva
I Umeå pågår bygget av Norrbotniabanan och det händer mycket varje dag. Sammanlagt flyttar vi här ungefär 1,6 miljoner ton jord och berg. Det motsvarar vikten av 230 Eiffeltorn. – Richard Österbacka, projektledare Norrbotniabanan
Vi höll en arkitekttävling för Norrbotniabanans 850 meter långa landskapsbro
Den vinnande bron är elegant och stilren, ger lägst klimatavtryck och framhäver Robertsfors värdefulla landskap. Ett nytt landmärke i norr och en fin symbol för Norrbotniabanan. – Mattias Lidén, landskapsarkitekt Norrbotniabanan
Järnvägsplanerna fastställdes för Norrbotniabanan mellan Dåva och Skellefteå
Det här är en stor milstolpe efter många års arbete. Många har bidragit med viktiga inspel så att vi kan utforma Norrbotniabanan med stor hänsyn till både människa och miljö. – Maria Erlandsson, projektledare Norrbotniabanan
Vi använde en ny lösning för lägre koldioxidutsläpp
Vi letar hela tiden nya, mer klimatsmarta lösningar. I Umeå har vi gjutit en bro med en ny betong som fungerar lika bra, men som ger cirka 40 procent lägre koldioxidutsläpp. – Anna Hartvik, miljöspecialist Norrbotniabanan
Vi växlade upp planeringen för Norrbotniabanan mellan Skellefteå och Luleå
Norrbotniabanan är viktig för Sveriges klimatomställning och industrisatsningar. Det känns riktigt bra att vi nu får växla upp arbetet med planeringen av den norra halvan av banan. – Marie Eriksson, projektledare Norrbotniabanan
Arbetet fortsätter
Vi har åstadkommit mycket under det senaste året. Arbetet med Norrbotniabanan är mycket komplext men också oerhört viktigt. Under 2023 fortsätter vi arbetet med ett av Sveriges största och mest angelägna infrastrukturprojekt. – Lars Bergdahl, projektchef Norrbotniabanan