Logga in
Logga in

Fortsatt planering för Norrbotniabanan genom Piteå

Nu intensifierar vi vår planering för Norrbotniabanan genom kommunen och vi tar fram förslag på hur järnvägen kan dras inom korridoren. Målet är att ordna ett första samråd kring järnvägssträckningen innan årsskiftet.

Under de senaste åren har vi gjort inledande utredningar, som naturvärdesinventeringar och inventering av fornlämningar i korridoren. 

– I grunden gör vi inventeringarna för att få mer kunskap om vilka förutsättningar som finns inom korridoren. På så vis kan vi fatta ett så bra beslut som möjligt kring var järnvägslinjen hamnar, där vi tar största möjliga hänsyn till människa och miljö, berättar Pär Fleuron, projektledare. 

Norrbotniabanans väg genom Piteå kommun delas upp på tre delsträckor. För delsträckan genom centrala Piteå, från Munksund ut till Öjebyn, har vi nu upphandlat en konsult som ska ta fram järnvägsplan med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning och bygghandling. 

– Vi jobbar också vidare med upphandlingen av leverantör till de södra och norra delarna i kommunen, det räknar vi med att ha på plats under hösten 2024 säger Pär.

Första delmålet i arbetet med järnvägsplanerna är att vi ska ta fram och jämföra olika lokaliseringsalternativ för att kunna besluta om järnvägens sträckning inom korridoren och exempelvis placering av resecentrum och godsbangård i Piteå. 

– Under kommande år kommer vi anordna samråd och ha en dialog kring alternativa lösningar för att slutgiltigt slå fast hur Norrbotniabanans dragning i hela Piteå kommun ska se ut. Här kommer också allmänheten och särskilt berörda att få tycka till och lämna synpunkter under processen. Vi siktar på att kunna visa några första skisser innan årsskiftet, säger Pär.