Logga in
Logga in

Norrbotniabanan 2024 – här är årets milstolpar

Under 2024 har arbetet med Norrbotniabanan tagit stora steg framåt. Från start av tunnelbygget och avslutade markarbeten till nya innovativa projekt och beslut som banar väg för framtiden.

– 2024 har varit ett år av flera viktiga framsteg. Varje milstolpe tar oss ett steg närmare målet att halvera restiderna och skapa en hållbar transportlösning som stärker samhällsutvecklingen och näringslivets konkurrenskraft i hela Sverige. Vi ser fram emot att fortsätta detta viktiga arbete under 2025, säger Lars Bergdahl, programchef för Norrbotniabanan.

Så sammanfattar vi 2024

Året som gått har varit händelserikt för Norrbotniabanan, där vi gjort framsteg på flera fronter. Här är några av de viktigaste milstolparna från 2024:

Ersmarkstunneln 

Den första salvan i Ersmarkstunneln avfyrades, och vi nått en tredjedel genom tunneln.

Umeå-Dåva

Markarbetet på sträckan är avslutat, vilket gör att vi är redo för nästa fas där vi kommer att börja lägga spåret.

Pilotprojekt med stenpelare

Vi har sjösatt ett unikt projekt som kan spara både tid, kostnader och minska klimatpåverkan. Grundläggningsmetoden är ovanlig i Sverige, men desto vanligare i urbana områden i Japan.

Skellefteå C–Degerbyn

Järnvägsplanen har vunnit laga kraft, vilket gör att vi nu kan börja förbereda för byggstart även på denna delsträcka.

Bygghandlingar

För hela sträckan mellan Umeå och Skellefteå är arbetet med bygghandlingar i full gång.

Infart Luleå

Efter två års utredningar har vi tagit ställning för vilken väg som Norrbotniabanan ska ta in i Luleå. Det västra korridoren kommer ligga till grund för den fortsatta planeringen, och i början av 2025 kommer vi påbörja arbetet med att ta fram järnvägsplaner för sträckan.

Järnvägsplaner från Skellefteå och genom Piteå kommun

Från Norra Skellefteå och genom hela Piteå kommun har vi påbörjat järnvägsplanerna. Det är i dessa planer som vi gör detaljerade beskrivningar av var och hur banan ska utformas.