Flera län Kringlan-Ljusne
Mellan Kringlan (Axmartavlan) i Gävle kommun och Ljusne i Söderhamns kommun ska vi välja en korridor, ett geografiskt område lämpligt för ett framtida dubbelspår. En sträcka på cirka 30 kilometer.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Ställningstagande för korridorval
Nu har vi tagit ställning till korridor för dragning av Ostkustbanans dubbelspår för delsträckan Kringlan till Ljusne. Vi kommer gå vidare med det västra alternativet. Det alternativet har störst måluppfyllelse och ger en rak sträckning av framtida Ostkustbanan.
Du kan läsa ställningstagandet i sin helhet på den här länken
Nu fortsätter arbetet med att få in delsträckan i kommande nationell plan för transportinfrastrukturen, först då kan vi få finansiering och projektet kan drivas vidare för att ta fram en järnvägsplan.
Att välja lämplig korridor
Val av lokalisering av korridor betyder att Trafikverket tar ställning till vilket område som är lämpligast för ett framtida dubbelspår, utifrån en samhällsekonomisk bedömning och utifrån vad som är tekniskt genomförbart. Vi gör analyser utifrån tidigare utredningar, inventerar och genomför geokalkyler för att jämföra kostnader och klimatbelastning för de olika sträckorna.
Nästa steg
Valet av korridor får ligga till grund för fortsatt planering, men det är oklart när vi kan påbörja nästa steg i planeringsprocessen. För att kunna gå vidare och utreda en mer exakt lokalisering, en placering av en järnvägslinje inom korridoren, måste etappen komma med i kommande nationell plan för transportinfrastrukturen.
Nytt dubbelspår på hela sträckan mellan Gävle-Sundsvall sträcker sig långt fram i tiden eftersom det fortfarande är mycket planering och flera beslut som behöver vara klara innan själva byggnationen kan börja, tidigast om 10 år, kanske mer.
Tidplan
Länsstyrelsens respektive kommunernas sammanvägda ståndpunkter om val av korridor.
Vi har tagit ställning för det västra alternativet som får ligga till grund för framtida planering
Det är oklart när vi kan fortsätta med planförslag för vald korridor. För att kunna gå vidare och utreda en mer exakt lokalisering måste etappen komma med i kommande nationell plan för transportinfrastrukturen.
Ekonomisk ersättning för markintrång
Följande gäller när vi tar mark i anspråk (reglering av intrång efter fastställd järnvägsplan):
- Vi meddelar markägaren via brev vilket datum vi kommer att ta marken i anspråk.
- Vanligtvis betalar vi ut ersättningen för marken när järnvägen är färdigbyggd eller i projektets slutskede.
- Ersättningsbeloppet räknas upp med index och ränta från den dag vi tog marken i anspråk.
Läs mer i broschyren Väg eller järnväg på min mark (Trafikverkets publikationsdatabas)
Från planering till byggande – lär dig mer om vår planeringsprocess