Gävleborg Ljusne-Enånger
Vi ska utöka den utpekade korridoren på Ostkustbanan mellan Ljusne och Enånger. Det gör vi dels för att säkerställa byggbarheten, dels för att säkerställa banans framtida standard.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Ställningstagande för korridorval
Nu har vi tagit ställning till korridor för dragning av Ostkustbanans dubbelspår för delsträckan Ljusne till Enånger. Vi kommer gå vidare med att bredda befintlig bana. Det alternativet har störst måluppfyllelse och ger en rak sträckning av framtida Ostkustbanan.
Du kan läsa ställningstagandet i sin helhet på den här länken
Nu fortsätter arbetet med att få in delsträckan i kommande nationell plan för transportinfrastrukturen, först då kan vi få finansiering och projektet kan drivas vidare för att ta fram en järnvägsplan.
Sträckan mellan Ljusne och Enånger på Ostkustbanan ligger i Söderhamns och Hudiksvalls kommuner och är nästan 4 mil lång. Sträckan byggdes på 1990-talet och är en bana med enkelspår och mötesstationer. Banan är byggd med god standard bortsett från en cirka 3 kilomter lång sträcka mellan Söderhamn station och Källene mötesstation där standarden är lägre.
2010 gjorde vi en förstudie för dubbelspårsutbyggnad på Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall. I förstudien har vi tagit fram en korridor för delsträckan Ljusne-Enånger där det nya spåret ska byggas i direkt anslutning till det befintliga spåret.
Att välja lämplig korridor
Val av lokalisering av korridor betyder att Trafikverket tar ställning till vilket område som är lämpligast för ett framtida dubbelspår, utifrån en samhällsekonomisk bedömning och utifrån vad som är tekniskt genomförbart. Vi gör analyser utifrån tidigare utredningar, inventerar och genomför geokalkyler för att jämföra kostnader och klimatbelastning för de olika sträckorna.
Översiktskarta Ljusne-Enånger
Nästa steg
Valet av korridor får ligga till grund för fortsatt planering, men det är oklart när vi kan påbörja nästa steg i planeringsprocessen. För att kunna gå vidare och utreda en mer exakt lokalisering, en placering av en järnvägslinje inom korridoren, måste etappen komma med i kommande nationell plan för transportinfrastrukturen.
Nytt dubbelspår på hela sträckan mellan Gävle-Sundsvall sträcker sig långt fram i tiden eftersom det fortfarande är mycket planering och flera beslut som behöver vara klara innan själva byggnationen kan börja, tidigast om 10 år, kanske mer.
Tidplan
Vi ställde ut samrådsunderlaget inför Länsstyrelsens beslut om betydande miljöpåverkan mellan den 13 mars-16 april 2024.
Länsstyrelsen förväntas fatta beslut om betydande miljöpåverkan.
Vi har tagit ställning för det västra alternativet som får ligga till grund för framtida planering
Det är oklart när vi kan fortsätta med planförslag för vald korridor. För att kunna gå vidare och utreda en mer exakt lokalisering måste etappen komma med i kommande nationell plan för transportinfrastrukturen.
Dokument
Ekonomisk ersättning för markintrång
Följande gäller när vi tar mark i anspråk (reglering av intrång):
- Vi meddelar markägaren via brev vilket datum vi kommer att ta marken i anspråk.
- Vanligtvis betalar vi ut ersättningen för marken när vägen är färdigbyggd eller i projektets slutskede.
- Ersättningsbelppet räknas upp med index och ränta från den dag vi tog marken i anspråk.
Ersättning kommer att färdigställas under hösten–vintern 2024.
Läs mer i broschyren Väg eller järnväg på min mark (Trafikverkets publikationsdatabas)
Från planering till byggande – lär dig mer om vår planeringsprocess