Flera län Stegskogen-Bäling
Mellan Stegskogen i Hudiksvalls kommun och Bäling i Nordanstigs kommun har vi tagit ställning för korridorsalternativ Mitt-Väst för ett framtida dubbelspår. En sträcka på cirka 30 kilometer.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Ställningstagande för korridorval
Nu har vi tagit ställning till korridor för dragning av Ostkustbanans dubbelspår för delsträckan Stegskogen till Bäling. Vi kommer gå vidare med korridor Mitt-Väst. Några av anledningarna till den valda korridoren är att den ger kortast sträcka som kan byggas utan nämnvärda störningar för befintlig trafik och gör minst påverkan på miljövärden.
Du kan läsa ställningstagandet i sin helhet på den här länken
Nu fortsätter arbetet med att få in delsträckan i kommande nationell plan för transportinfrastrukturen, först då kan vi få finansiering och projektet kan drivas vidare för att ta fram en järnvägsplan.
Efter samråd 2017 har vi fortsatt arbetet med en översyn av korridoralternativen och även utvärderat möjligheten att kombinera det östliga och västliga alternativen. Översynen syftar till att säkerställa att målstandard för dubbelspåret är möjlig att uppnå inom korridorerna.
Vi har också bedömt att befintliga korridorer behöver kompletteras med ytterligare en korridor väster om Harmånger, så att en förutsättning för en samlokalisering med framtida E4 kan studeras. För den tillkommande västliga korridoren, tog vi under sommaren 2022 fram ett kompletterande samrådsunderlag för utredningsytan. Länsstyrelsen har tagit beslut om betydande miljöpåverkan i december 2022.
Att välja lämplig korridor
Val av lokalisering av korridor betyder att Trafikverket tar ställning till vilket område som är lämpligast utifrån en samhällsekonomisk bedömning och utifrån vad som är tekniskt genomförbart. Vi utgår från tidigare utredningar, undersöker vidare och gör en samlad jämförelse av alternativen kring funktion, miljö och kostnader.
Nytt dubbelspår på hela sträckan mellan Gävle-Sundsvall sträcker sig långt fram i tiden eftersom det fortfarande är mycket planering och flera beslut som behöver vara klara innan själva byggnationen kan börja, tidigast om 10 år, kanske mer.
Tidplan
Tidplanen visar hur projektet kommer att planläggas, och när du kan påverka samt vilka beslut som kommer att fattas.
Sommaren 2022
Samråd för Kompletterande samrådsunderlag för tillkommande utredningsyta.
December 2022
Länsstyrelsen beslut om betydande miljöpåverkan
30 januari-5 mars 2023
Val av lokalisering
Hösten 2023
Sammanvägda ståndpunkter
Vi har tagit ställning för det Mitt-Västra alternativet som får ligga till grund för framtida planering.
Det är oklart när vi kan fortsätta med planförslag för vald korridor. För att kunna gå vidare och utreda en mer exakt lokalisering måste etappen komma med i kommande nationell plan för transportinfrastrukturen.
Ekonomisk ersättning för markintrång
Följande gäller när vi tar mark i anspråk (reglering av intrång efter fastställd järnvägsplan):
- Vi meddelar markägaren via brev vilket datum vi kommer att ta marken i anspråk.
- Vanligtvis betalar vi ut ersättningen för marken när järnvägen är färdigbyggd eller i projektets slutskede.
- Ersättningsbeloppet räknas upp med index och ränta från den dag vi tog marken i anspråk.
Läs mer i broschyren Väg eller järnväg på min mark (Trafikverkets publikationsdatabas)
Från planering till byggande – lär dig mer om vår planeringsprocess
Dokument
Frågor och svar
Via den här länken hittar du övergripande information om vårt utredningsarbete för dubbelspårsutbyggnad på Ostkustbanan. Där finns också vanliga frågor med svar.