Flera län Ådalsbanan, Sundsvall–Härnösand, ny sträckning
Det finns stora utmaningar med den nuvarande korridoren för en framtida järnvägssträckning genom Timrå. Vi ska därför studera alternativ till vald järnvägskorridor från 2014 genom Timrå.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Vi ska studera alternativ till den järnvägskorridor som valdes 2014 genom Timrå kommun för att uppnå önskad framtida målstandard. Den nya utredningen avser sträckningen mellan Birsta och Bye genom Timrå och ska påbörjas under 2025 och vara klar under 2027. För att inte hindra övrig utveckling i Timrå kommun är det viktigt att utredningen preciserar både den befintliga korridorens utbredning och den eventuellt nya korridoren så långt det är möjligt.
I en avsiktsförklaring med Timrå kommun har Trafikverket kommit överens om ansvar och samarbetsformer för det fortsatta arbetet.
Utbyggnaden finns inte med i nuvarande nationell plan för infrastrukturen 2018–2029. Projektet saknar därför finansiering och det är oklart när byggstart kan ske.
Bakgrund
Sträckan Sundsvall-Härnösand-Västeraspby är en del av Ådalsbanan som rustades upp 2003-2012. Den är kurvig med branta lutningar varför en ny järnvägsutredning gjordes. Järnvägsutredning genomfördes 2012-2014. Trafikverket gjorde 2014 ett val av framtida dragning av Ådalsbanan mellan Sundsvall och Härnösand.
Med utgångspunkt i järnvägsutredningen pågick år 2015-2017 samordnad planering för att hitta lämpliga etappindelningar och en gemensam utbyggnadsordning samt precisering av järnvägskorridoren.
Under perioden 2022 – 2024 har ett arbete med en fördjupad utredning pågått längs sträckan. Utredningen visar att på stora delar av sträckan Birsta – Bye går det inte att uppnå målstandarden på 250 km/h och en önskvärd restid på 25 min mellan Härnösand och Sundsvall, med stopp i Timrå och Sundsvall Västra.
Den nya utredningen blir underlag till Trafikverkets långsiktiga planering och ligger till grund för utpekad riksintressekorridor för framtida järnväg. Befintlig korridor gäller tillsvidare till det eventuellt blir ett beslut om ny korridor, tidigast 2027.
Vi ska även möjligheten att smalna av delar av korridoren där kommun eller näringsliv har behov av att exploatera. Planeringen sker i samverkan med Sundsvalls, Timrå, Härnösands kommuner samt Region Västernorrland.
2021 tog Trafikverket fram ett förslag på en strategi för utbyggnad till dubbelspår där sträckan Timrå-Härnösand är den andra prioriterade sträckan, där bättre lutningsförhållanden kan möjliggöra kortare restider, ökad kapacitet och transporter med tyngre godståg.
Tidplan
Frågor och svar
Här hittar du frågor och svar om den framtida dragningen av Ådalsbanan i Timrå kommun.
Den tidigare beslutade järnvägskorridoren (Blå-Öst) innehåller utmaningar i den fysiska miljön samt innebär en osäkerhet med järnväg nära Sundsvall-Timrå Airport. Det är inte heller möjligt, på stora delar av sträckan, att nå den önskade målstandarden på 250 km/h samt en önskad restid på 25 min mellan Härnösand och Sundsvall inom tidigare beslutade korridor genom Timrå med stopp i Timrå och Sundsvall Västra.
Den tidigare beslutade järnvägskorridoren gäller tills vidare. Vi kommer nu att utreda om det finns något alternativ som bättre uppnår den önskade målstandarden. Först när utredningen är klar, kan Trafikverket ta ställning om en eventuell ny järnvägskorridor. Parallellt med utredningsarbetet kommer vi att arbeta med att precisera (smalna av) den tidigare beslutade korridoren för att inte hindra kommunens utveckling.
Korridoren kommer inte längre att vara en utpekad riksintressekorridor för framtida järnväg.
Om järnvägskorridoren flyttas till ett nytt läge så finns det industrier längs befintlig sträckning som fortfarande behöver en järnvägsanslutning. Hur dessa anslutningar ska lösas samt hur stor andel av befintligt spår som behöver vara kvar är en del i utredningsarbetet som nu ska utföras.
Trafikverket är skyldig att lösa in fastigheter när järnvägsplanen vunnit laga kraft.
Inlösen i förtid är bara möjligt där det finns synnerliga skäl och att stor sannolikhet att fastigheten blir inlöst med stöd av järnvägsplanen.
Vi kommer att utgå från tidigare beslutad järnvägskorridor i planeringsarbetet tillsammans med kommunen tills ett ställningstagande om en eventuell ny järnvägskorridor är på plats. Parallellt med utredningsarbetet kommer vi att arbeta med att precisera (smalna av) den befintliga korridoren för att inte hindra utvecklingen i Timrå kommun.
Vi är dock medvetna om att utredningsarbetet kan skapa en osäkerhet och då ställer vi och kommunen gärna upp på en dialog tillsammans med berörd exploatör/fastighetsägare.
Önskad målstandard är 250 km/h samt önskad restid på 25 min mellan Härnösand och Sundsvall med stopp i Timrå och Sundsvall Västra. Det innebär bl.a. att radierna på järnvägens kurvor ska vara minst 3200 m och att lutningen på järnvägen inte får överskrida 10 promille.
Trots genomförda utredningar och utlåtande från Luftfartsverket har vi inte kunnat utesluta störningar på flygtrafiken vid nuvarande järnvägskorridors passage av järnvägen vid Sundsvall-Timrå airport. Det är ett skyddsområde på 4 km från flygplatsen och inom den så krävs dispens.
Vi vet inte om det skett ändring av förutsättningarna inom dessa korridorer.
Den frågan är det svårt att svara på. Projektet behöver komma med i Nationell plan för transportinfrastrukturen för att påbörja projektering och byggande.
I arbetet med att studera alternativ till vald järnvägskorridor ingår att planera för ett stationsläge i Timrå. Det är tågoperatörerna tillsammans med kollektivtrafikmyndigheten (DinTur) som beslutar om var tågen ska stanna.