Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg Montering av höghastighetsväxel i Härad
18-21 maj monterar vi en höghastighetsväxel i Härad som möjliggör smidigare resor och transporter på järnväg. Syftet är att testa växelns funktion för att senare kunna användas för Ostlänken.
Höghastighetsväxeln i Härad blir den första i svensk järnvägshistoria. Det är en modern typ av växel som möjliggör att tåg kan köra snabbare vid möten. I Härad innebär det 160 kilometer i timmen vid möten, jämfört med 80 kilometer i timmen idag. Varje tåg kan på så sätt tjäna in tid vilket möjliggör att restiderna kan kortas mellan Eskilstuna och Stockholm. Med en höghastighetsväxel i järnvägssystemet bidrar vi till smidigare resor och transporter på järnväg.
Monteringen av växeln pågår 18-21 maj och i ett senare skede ska den sättas i drift. I Härad ska växelns funktion testas med förhoppning om att samma modell ska kunna användas i framtiden för Ostlänken.
När vi arbetar behöver järnvägen stängas av, för att arbetena ska kunna utföras så smidigt och tryggt som möjligt. Under perioden 18-21 maj ersätts tågresor med buss på sträckan Strängnäs-Eskilstuna. Du hittar information om ersättningstrafiken på Mälartågs webbplats: malartag.se