Logga in
Logga in
Spadarna sattes i marken av Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och kommunstyrelsernas ordföranden från de fem berörda kommunerna längs Ostlänkens sträcka Boel Godner, Södertälje kommun, Daniel Portnoff, Trosa kommun, Urban Granström, Nyköping kommun, Sophia Jarl, Norrköping kommun och och Kristina Edlund, Linköping kommun. Foto: Malin Svantesdotter, Trafikverket

Historiskt spadtag när byggstarten av Ostlänken firades

På platsen där Ostlänkens första brostöd ska byggas sattes spadarna i marken och skapade svensk järnvägshistoria den 6 november.

Spadtaget den 6 november är startskottet för byggnationen av den nya dubbelspåriga järnvägen mellan Järna och Linköping, Sveriges största infrastrukturprojekt i modern tid. Det hela firades med en livesändning där alla digitalt kunde följa spadtaget.

Eventet leddes av framtidsstrategen Charlotte Mattfolk och innehöll bland annat tal från Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och Ostlänkens programchef Magnus Sjöberg, samt en videohälsning från infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Kommunstyrelsernas ordföranden från de fem berörda kommunerna Boel Godner, Södertälje kommun, Daniel Portnoff, Trosa kommun, Urban Granström, Nyköping kommun, Sophia Jarl, Norrköping kommun och och Kristina Edlund, Linköping kommun diskuterade Ostlänken och framtiden och Charlotte Mattfolk höll ett kort föredrag om framtidsspaningar på 2040-talet. Det hela avslutades med ett klassiskt spadtag. På platsen där Ostlänkens första brostöd ska byggas sattes spadarna i marken av Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och kommunstyrelsernas ordföranden Boel Godner, Daniel Portnoff, Urban Granström, Sophia Jarl och och Kristina Edlund.

Ostlänkens programchef Magnus Sjöberg är glad över att fira byggstarten.

– Äntligen! Det känns jättebra. Spadtaget markerar starten för hela Ostlänkens sträcka. Det är många personer som har lagt ned ett omfattande arbete för att vi ska kunna vara här idag och projektet är efterlängtat av många intressenter, säger Ostlänkens programchef Magnus Sjöberg.

Byggstart och förberedande arbeten

I vinter startar den första entreprenaden för byggnationen i Gerstaberg, Södertälje kommun. Trafikverket har dock redan påbörjat flera förberedande arbeten inför byggnationen av den dubbelspåriga järnvägen. Den nya godsjärnvägen Kardonbanan som förbinder Södra stambanan med hamnen i Norrköping blev klar 2021. Snart står också en ny godsbangård klar utanför Norrköping som ansluter till den nya godsjärnvägen. I Nyköping har vi påbörjat byggnationen av ett nytt resecentrum som ska möta framtidens tågtrafik på Ostlänken och Södra stambanan.

Bakgrund

Planeringen för Ostlänken har pågått formellt sedan 2014 då planprocessen för den nya järnvägen startade på Trafikverket. 2022 tog regeringen beslut om att avbryta planeringen av nya stambanor för höghastighetståg, där sträckorna Ostlänken, Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund ingick. I och med det beslutet fick arbetet med Ostlänken fortsätta enligt ny inriktning med fokus på regionala nyttor och kostnadsreducerande åtgärder. När Ostlänken står klar blir det möjligt för fler, snabbare och smidigare resor och hållbara transporter.

Mer information om Ostlanken