
Inkoppling av Norrköpings nya godsbangård
Måndag 21 oktober sker inkopplingen av Norrköpings nya godsbangård. Ännu dröjer det dock innan godsbangården börjar trafikeras.
Under helgen sker inläsning av ett nytt ställverksprogram som innebär att Trafikverket kopplat in ett nytt datorprogram i tågledningssystemet, där den nya bangården finns med. På så sätt så kan tågledarna se bangården på sina skärmar i tågledningscentralen. De nya bangårdsspåren kommer dock öppna först i mars 2025. Detta beror på att entreprenören kallat till slutbesiktning i slutet av november och om det då är snö och kyla kommer inte godsbangårdens anläggning kunna besiktigas. Besiktning kommer i så fall vänta tills vädret tillåter. Efter helgens ställverksinkoppling kommer entreprenören att arbeta vidare med de arbeten som är kvar och som ska vara klara till slutbesiktningen.
Det är en stor milstolpe att inkopplingen av nya godsbangården sker.
– Det är viktigt att vi tänker på vem vi är till för, och att vi ska ha ett fungerande järnvägssystem. Därför känns det väldigt bra att den nya godsbangården nu har kopplats in och sedan kommer att bidra till att hållbar utveckling av godstrafiken i hela Sverige förbättras, säger Staffan Gustavsson, projektledare Godsbangården, Trafikverket.
Hållbara godstransporter
Norrköpings nya godsbangård är signalreglerad, elektrifierad och ger plats för Ostlänken samt kommande stadsutveckling. Möjligheterna för gröna och smidiga godstransporter som bidrar till en hållbar utveckling av godstrafiken i hela Sverige förbättras. Den nya godsbangården dimensioneras för tåg som är 750 meter långa, till skillnad mot den befintliga godsbangården som idag har plats för 630 meter långa tåg. När godsbangården kan ta emot längre och fler tåg innebär det att mer gods får plats på varje transport, vilket bidrar till ökad effektivitet. Den nya godsbangården kommer att vara operatörsneutral och svara för en fungerande avreglerad marknad vilket ökar användarbarheten, jämfört med Norrköpings befintliga godsbangård, då fler aktörer har möjlighet att nyttja bangården.
Den nya godsbangården är helt elektrifierad. Elektrifieringen gör det möjligt att, via Kardonbanan, åka elektrifierat hela vägen ner till Norrköpings hamn, som är utpekat i nationell plan som en av Sveriges strategiskt viktigaste hamnar, vilket den nya godsbangården har en viktig anslutningspunkt till.
Om projektet
Norrköpings nuvarande godsbangård ligger centralt i staden, nära resecentrum. Genom att flytta godsbangården avlastas Norrköpings innerstad från buller och risker med farligt gods på järnväg. Att avlasta innerstaden från godstrafik underlättar också Norrköpings ambitioner för stadsutveckling och ökat bostadsbyggande. När Ostlänken byggs genom Norrköping kommer den nya järnvägen att gå genom platsen för nuvarande godsbangård samt även skära av industrispåren (Händelöspåret, Norra hamnspåret och Södra hamnspåret) till Händelö och den nya kombiterminalen i Norrköpings hamn. För att göra plats för Ostlänken har vi byggt den nya godsbangården på Malmölandet, i anslutning till Kardonbanan.