Logga in
Logga in
När Ostlänken står klar blir det möjligt för fler, snabbare och smidigare resor.

Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg Nu börjar vi bygga Ostlänken

Ostlänken är Sveriges största infrastrukturprojekt i modern tid. Efter många år av planering är det nu dags att börja bygga den 16 mil långa dubbelspåriga järnvägen.

I höst startar den första entreprenaden för byggnationen av den nya dubbelspåriga järnvägen mellan Järna och Linköping. Det blir startskottet för byggnationen av Sveriges största infrastrukturprojekt i modern tid. Planeringen för Ostlänken har pågått formellt sedan 2014 då planprocessen för den nya järnvägen startade på Trafikverket. Sedan dess har det skett många förändringar i programmets uppdrag. Senast 2022 tog regeringen beslut om att avbryta planeringen av nya stambanor för höghastighetståg, där sträckorna Ostlänken, Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund ingick. Utgångspunkten var istället att satsningar på järnvägen i första hand bör underlätta för regional arbetspendling och godstrafik för att stärka jobb och tillväxt. I och med det beslutet fick arbetet med Ostlänken fortsätta enligt ny inriktning med fokus på regionala nyttor och kostnadsreducerande åtgärder.

Trafikverket redovisar regeringsuppdrag för Ostlänken, Göteborg-Borås och Skåne.

Ostlänken skapar förutsättningar för en mer hållbar framtid och nya möjligheter för människor, företag och tillväxt 

Trafikverket har redan påbörjat flera förberedande arbeten inför byggnationen av den dubbelspåriga järnvägen. Den nya godsjärnvägen Kardonbanan som förbinder Södra stambanan med hamnen i Norrköping blev klar 2021. Snart står också en ny godsbangård klar utanför Norrköping som ansluter till den nya godsjärnvägen. I Nyköping har vi påbörjat byggnationen av ett nytt resecentrum som ska möta framtidens tågtrafik på Ostlänken och Södra stambanan.

Ny godsbangård i Norrköping

Nyköpings resecentrum

När Ostlänken står klar blir det möjligt för fler, snabbare och smidigare resor. Fler människor får närmare till bostäder, studier och arbeten – samtidigt som hela landet drar nytta av att det blir mer plats på spåren för fler hållbara godstransporter.

Första spadtaget direktsänds 6 november

Den 6 november sänder vi live direkt från platsen för första spadtaget. Programmet är möjligt för alla att följa digitalt.

Program 6 november

  • Inledning
  • Ostlänkens betydelse för Sveriges nya järnväg
  • Videohälsning från infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
  • Film - Almas föredrag
  • Samtal om Ostlänken och framtiden
  • Spaningar på 2040-talet
  • Första spadtaget

Direktsändning av första spadtaget klockan 13.00 den 6 november