Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg PFAS-sanering vid Skavsta slutförd
Trafikverkets arbete med att sanera marken från PFAS-föroreningar i Skavsta är klart. Totalt har 60 000 ton jordmassor schaktats bort. Förarbetet är en viktig milstolpe inför byggandet av Ostlänken i området.
PFAS är samlingsnamnet på en rad kemikalier som är farliga för människor och miljö. Trafikverket ser allvarligt på förekomsten av PFAS i mark och vatten och har därför tagit ansvar för att sanera marken strax söder om Skavsta flygplats, där järnvägsanläggningen ska ligga.
– Det är viktigt för oss att vidta åtgärder för att säkerställa att det inte ska innebära någon risk för spridning av PFAS i drift- eller byggskedet, säger projektchef Rikard Aläng.
Saneringsarbetet som påbörjades i juni har varit lyckosamt och tagit mindre tid i anspråk än vad som var beräknat.
– Det beror till stor del på att vädret har varit med oss, att det har regnat så lite och att grundvattennivåerna varit ganska låga, förklarar projektledare Mikael Bosma.
Saneringen i området innebär att en stor del av PFAS-föroreningen i marken tagits bort från platsen. Detta innebär på sikt att mindre PFAS-föroreningar kommer att spridas till grund- och ytvatten i området. De förorenade jordmassorna på totalt 60 000 ton har fraktats till deponi.
– Problematiken kring PFAS är relativt ny och komplicerad eftersom det inte finns några vedertagna åtgärdsmetoder, men vi tror att vi har hittat bästa möjliga åtgärdsmetod, säger miljöspecialist Marianne Löwenhielm.
Saneringen vid Skavsta innebär att ett stort förarbete inför bygget av Ostlänken i området nu är klart. En entreprenör väntas vara på plats tidigast om ett år.
Bakgrund
Inför byggandet av Ostlänken började Trafikverket 2018 ta prover i närheten av Skavsta flygplats. Proverna visade på föroreningar av PFAS i området. Dessa kemikaliska föroreningar återfinns ofta på platser som används för brandövningar med brandskum, som vid Skavsta flygplats där det finns en gammal brandövningsplats.