Södermanland Ostlänken i Nyköpings kommun
Ostlänken i Nyköpings kommun sträcker sig från Sillekrog i norr till Stavsjö i söder. Här planerar vi att bygga ny järnväg och nya resecentrum vid Skavsta och i centrala Nyköping.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Ostlänken är en 16 mil ny järnväg mellan Järna och Linköping. När vi bygger ut järnvägen bidrar vi till ökad tillgänglighet, kortare restider och punktligare tåg och bidrar samtidigt till en större arbetsmarknad, smidigare arbetspendling och regional utveckling.
Ostlänken i Nyköping
Den nya dubbelspåriga järnvägen, mellan Sillekrog och Stavsjö, blir cirka 63 kilometer lång. Vi bygger också en cirka 11 kilometer lång bibana. Bibanan är en järnväg som går via Nyköpings tätort och förbinder Nyköpings resecentrum och Skavsta resecentrum med den dubbelspåriga järnvägen.
Status för delsträckorna
- Nyköpings resecentrum, den centrala delen av bibanan som inkluderar resecentrum. Järnvägsplanen har vunnit laga kraft, vi har en entreprenör på plats och produktion pågår.
- Bibana Nyköping, via Nyköpings tätort. Järnvägsplanen är fastställd och vi har skrivit kontrakt med entreprenör.
- Sillekrog–Sjösa, den norra sträckan. Järnvägsplanen har vunnit laga kraft.
- Sjösa–Skavsta, den centrala sträckan som inkluderar Skavsta resecentrum och anslutningar till bibanan. Järnvägsplanen är skickad på kompletterande granskning.
- Skavsta–Stavsjö, den södra sträckan. Järnvägsplanen har vunnit laga kraft.

Nyheter
Nyköpings resecentrum
Nyköpings resecentrum blir ett modernt resecentrum med ökad kapacitet för framtidens tågtrafik. Resecentrum ligger på bibanan och byggs vid bangårdsområdet, mellan Brunnsgatan och nuvarande stationsbyggnad. Här blir det enkelt att byta mellan tåg, buss, cykel och bil för att du ska kunna resa tryggt och smidigt.
Eftersom vi är i full produktion i centrala Nyköping har vi skapat en egen sida för Nyköpings resecentrum där vi samlar all aktuell information om bygget.
Läs mer om pågående arbeten för Nyköpings resecentrum
Animerad film som visar hur Nyköpings resecentrum kommer att se ut
Se en syntolkad version av den animerade filmen om Nyköpings resecentrum.
Bibana Nyköping
Bibanan blir en förgrening som går via tätorten och förbinder Nyköpings resecentrum och Skavsta resecentrum med den dubbelspåriga järnvägen. Bibanan är planerad att trafikeras av regionaltåg som kan köra upp till 160 km/h utanför de tätbebyggda delarna av Nyköping.
Sträckan Bibana Nyköping är cirka 8 kilometer lång och uppdelad i en östlig och västlig del. Mellan dessa delar ligger delsträckan Nyköpings resecentrum som är egen järnvägsplan. Den östra delen av sträcka Bibana Nyköping startar strax efter väg 800, vid Sjösa. Den västra delen startar vid Minninge, där den förgrenas från befintlig järnväg, och fortsätter upp mot Skavsta. Angränsande sträcka Sjösa-Skavsta tar vid strax norr om Tå.
Animerad film som visar hur sträckan Bibana Nyköping kan se ut.
Se en syntolkad version av den animerade filmen för Bibana Nyköping.
Sillekrog–Sjösa
Sträckan är cirka 19 kilometer lång och passerar till stor del i ett skogs- och jordbrukslandskap med höjdryggar och dalgångar. Järnvägen går därmed omväxlande på bank i något upphöjt läge, i skärning i något nedsänkt läge och på bro för att passa in i landskapet. Vi har lagt stor vikt på att minimera intrång och negativa konsekvenser i skyddsvärda områden.
Animerad film som visar hur järnvägen kan se ut på sträckan mellan Sillekrog och Sjösa.
Se en syntolkad version av den animerade filmen om delsträckan Sillekrog-Sjösa.
Sjösa–Skavsta och Skavsta resecentrum
Sträckan mellan Sjösa och Skavsta består av cirka 22 kilometer ny järnväg, anslutningar till bibanan samt ett nytt resecentrum vid Skavsta flygplats. Järnvägen passerar bland annat över Svärtaåns dalgång och Nyköpingsåns dalgång på broar för att minska påverkan på värdefulla naturmiljöer.
Nytt resecentrum vid Skavsta flygplats
Vid Skavsta flygplats planeras ett framtida resecentrum där du kan byta mellan tåg, buss och flyg. Järnvägen har därför placerats så nära flygplatsens terminalbyggnad som möjligt för att underlätta smidiga byten. Skavsta resecentrum är planerat att trafikeras av regionaltågen som kör på bibanan.
Animerad film som visar hur järnvägen kan se ut på sträckan mellan Sjösa och Skavsta.
Se en syntolkad version av den animerade filmen om delsträckan Sjösa-Skavsta.
Skavsta–Stavsjö
Sträckan är cirka 22 kilometer lång och går till stor del genom skogs- och jordbrukslandskap. Järnvägen går omväxlande på bank i något upphöjt läge, i skärning i något nedsänkt läge och på bro för att passa in i landskapet. Till stor del följer järnvägen väg E4 för att undvika att skapa hinder för människor och djur.
Animerad film som visar hur järnvägen kan se ut mellan Skavsta och Stavsjö.
Se en syntolkad version av den animerade filmen om delsträckan Skavsta-Stavsjö.
Tidsplan
Här kan du läsa mer om vad vi har gjort och var vi befinner oss just nu i planeringen för Ostlänken i Nyköpings kommun.
Regeringen tar ställning till val av järnvägskorridor där den fortsatta planeringen av Ostlänken ska ske. Tillåtlighetsbeslutet innebar att Trafikverket kunde gå vidare med upprättande av järnvägsplaner enligt den planeringsprocess som regleras i lagen om byggande av järnväg.
2014
- Samråd, delsträcka Nyköpings resecentrum
2016
- Samråd, delsträcka Nyköpings resecentrum
2017
- Samråd och öppet hus, delsträcka Nyköpings resecentrum
- Samråd och öppet hus, delsträcka Sillekrog–Sjösa
- Samråd och öppet hus, delsträcka Sjösa–Skavsta
- Samråd och öppet hus, delsträcka Skavsta–Stavsjö
- Samråd och öppet hus, delsträcka Bibana Nyköping
2019
- Järnvägsplan ställs ut för granskning, delsträcka Nyköpings resecentrum
- Järnvägsplan prövas för fastställelse, delsträcka Nyköpings resecentrum
2020
- Järnvägsplan fastställs, delsträcka Nyköpings resecentrum
2021
- Digitalt samråd, delsträcka Sillekrog–Sjösa
- Digitalt samråd, delsträcka Skavsta–Stavsjö
- Digitalt samråd, delsträcka Bibana Nyköping
- Järnvägsplan vinner laga kraft, delsträcka Nyköpings resecentrum
2022
- Byggstart, delsträcka Nyköpings resecentrum
- Digitalt samråd, delsträcka Sjösa–Skavsta
- Järnvägsplan ställs ut för granskning, delsträcka Sillekrog–Sjösa
2023
- Järnvägsplaner ställs ut för granskning, delsträckorna Bibana Nyköping, Skavsta–Stavsjö och Sjösa–Skavsta
- Järnvägsplaner prövas för fastställelse, delsträckorna Sillekrog–Sjösa, Bibana Nyköping, Skavsta–Stavsjö och Sjösa–Skavsta
2022–2024
- Bullerskyddsåtgärder och ledningsomläggningar inför byggstart av Nyköpings resecentrum
Vi bygger Ostlänken etappvis och planerar att börja norrifrån där planeringen kommit längst.
2022–2027
- Byggstart för Nyköpings resecentrum (järnvägsplan Nyköpings resecentrum). Starten av de stora arbetena inom utförandeentreprenaden, är planerade att starta 2024.
2024/2025–2033/2034
- Planerad entreprenadstart för volymentreprenaden Skavsta (järnvägsplan Sillekrog–Sjösa, järnvägsplan Sjösa–Skavsta). Innan vi börjar bygga, pågår projektering av entreprenaden. Byggnation påbörjas cirka tre år senare.
- Planerad entreprenadstart för volymentreprenaden Ålberga (järnvägsplan Skavsta–Stavsjö). Innan vi börjar bygga, pågår projektering av entreprenaden. Byggnation påbörjas cirka tre år senare.
2027–2031
- Planerad byggstart för totalentreprenad i strategisk partnering Nyköpings bibana (järnvägsplan Bibana Nyköping).
Dokument
På webbsidan Dokument hittar du handlingar som hör till Ostlänken fördelat efter geografiskt område, från norr till söder.
Samverkan med Nyköpings kommun
Ostlänken är ett stort och komplicerat projekt där både stat och kommun är inblandade. Parallellt med vårt arbete med järnvägsplanerna driver kommunen egna stadsutvecklingsfrågor kopplat till genomförandet av Ostlänken.