Södermanland Nyköpings resecentrum, en del av Ostlänken
Vid nuvarande stationsområde bygger vi Nyköpings resecentrum. Det ska bli ett modernt resecentrum med ökad kapacitet för framtidens tågtrafik.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Film om hur Nyköpings resecentrum kommer att se ut när det är klart.
Se en syntolkad version av den animerade filmen.
Aktuellt
Från onsdagen den 30 april till och med måndagen den 5 maj planerar vi att arbeta inom järnvägsområdet och stänger därmed av tågtrafiken. Bussar ersätter under denna period, se karta.

Du hittar mer information om avgångstider och ersättningstrafiken på mälartåg.se
Arbeten på eller nära spåren
Under vecka 18 kommer vi att genomföra spontarbeten i stationsområdet. Ingen tågtrafik kommer att trafikera järnvägen under denna period för att vi ska kunna arbeta på ett säkert sätt.
Även spårarbeten i form av signal och tele kommer att genomföras på spårområdet. Arbeten beräknas pågå från vecka 10 till vecka 19. Under vecka 18, när det inte är någon tågtrafik, kan arbeten förekomma dygnet runt.
Efter avstängningen trafikerar tågen enbart spår 6, det norra spåret på samma sida som lasarettet. Tågtrafiken genom Nyköping sker endast på ett spår fram till påsken 2026. Övriga spår kommer att vara avstängda då vi påbörjar våra arbeten på den södra sidan av spåren. Dessa arbeten inkluderar byggnation av västra- och centrala passagerna, södra järnvägsbron över Brunnsgatan, bussterminalen och cykelparkeringshuset.
Efter vecka 18 kommer dagens befintliga fyra passager till perrongen att bli två. För dig som passerar stationen eller reser med tåg kan det här komma att påverka ditt rörelsemönster. Trappan från Brunnsgatan till perrongen och tunneln från det befintliga stationshuset till perrongen stängs permanent.

Två passager kommer fortsatt att vara öppna; tunneln från norra sidan upp på perrongen, samt gången över de gamla spåren bakom stationshuset. Dessa två passager till perrongen kommer gälla fram till påsken 2026.
Ursäkta röran, vi bygger om!
Vi ber om överseende med att vi krånglar till det under en period. När nya resecentrum är klart kommer det att bli tryggt och smidigt att ta sig under järnvägen. Det blir två nya passager, en för endast gående och en för både gående och cyklister. Passagen för gående och cyklister, Västra passagen, blir 8 meter bred, ljus och luftig med konstnärligt utsmyckade väggar.
Vi gör vårt yttersta för att minimera påverkan och tackar för er förståelse och tålamod.
Vi genomför dygnet runt-arbeten med pålning, schakt, spontning och rivning från Hemgården till Nyköpingsån under vecka 18-19. Mestadels av arbetena är koncentrerade till Valborgshelgen, 30 april – 5 maj.
Pålning
Pålningsarbeten planeras starta i norra Hemgården vecka 16 och avslutas vid Brunnsgatan vecka 32. Arbeten sker vanligtvis under dagtid, helgfria vardagar, måndag-fredag kl. 07.00-19.00. Under vecka 18, 30 april – 5 maj, genomförs arbeten dygnet runt (på centrala passagen).
Pålning är en byggteknik som används för att förstärka eller stabilisera grunden vid konstruktion av byggnader, broar och andra strukturer. För Nyköpings resecentrum använder vi oss av denna metod för att bygga en hållbar och säker anläggning.
Schakt
Arbeten med schakt och återfyll genomförs från centralstationen mot ån. Dessa arbeten kommer att genomföras under vecka 18 och 19, det kan även förekomma dygnet runt-arbeten.
Schaktarbete utförs för att förstärka marken inför byggnation av ny järnvägsanläggning.
Spontning
Spontning kommer att genomföras vid centrala passagen, västra passagen samt vid Brunnsgatan. Arbeten analyseras för att kunna utföras dygnet runt under vecka 18, 30 april – 5 maj.
Vibrerande spontning är en byggteknik som används för att stabilisera jorden och förhindra ras vid schaktning och grundläggning.
Rivning
Vi planerar att riva delar av landfästet till bron över Brunnsgatan under vecka 18. Arbetet kommer att genomföras dygnet runt under perioden 30 april – 5 maj.
Under vecka 18-19 kommer vi även att bygga skyddsportaler kring järnvägsbroarna inför att vi i sommar ska riva den södra järnvägsbron.
Dessa arbeten kommer att påverka trafiken på Brunnsgatan då vi ibland behöver stänga ett körfält. Följ hänvisningar på plats.
Våra arbeten kommer att märkas i din vardag
Våra arbeten kan medföra buller, vibrationer och tillfällig trafikpåverkan. Vi ber om överseende med eventuella olägenheter.
Byggtransporter från kyrkogården planeras åka norrut och sedan mot E4:an. Detta innebär att det kan tillkomma trafik vid arbetsområdena.
Vi gör vårt yttersta för att minimera påverkan och tackar för er förståelse och tålamod.
Med anledning av markförstärkningar för den nya brokonstruktionen är Hemgårdsvägen avstängd för biltrafik och har begränsad framkomlighet för gång och cykel. Följ hänvisningar på plats.

Vecka 29-30, den 14-25 juli, kommer Brunnsgatan att vara stängd för passage under järnvägsbroarna. Under denna period pågår rivning av den södra järnvägsbron. Följ skyltning på plats för omledningsvägar. Om du kan, ta en annan väg än genom centrala Nyköping.
Det här händer under vecka 29-30
Järnvägsbron över Brunnsgatan ska byggas om och bli längre och bredare med en fri höjd på 4,7 meter. Det innebär att den befintliga bron behöver rivas. I samband med brobytena stängs Brunnsgatan av för att vi kunna arbeta säkert.
Om Nyköpings resecentrum
Nyköpings resecentrum är en av fem nya resecentrum längs Ostlänken, en 16 mil ny järnväg mellan Järna och Linköping. När vi bygger ut järnvägen bidrar vi till ökad tillgänglighet, kortare restider och punktligare tåg och bidrar samtidigt till en större arbetsmarknad, smidigare arbetspendling och regional utveckling.
Nyköpings resecentrum blir ett modernt resecentrum med ökad kapacitet för framtidens tågtrafik. Resecentrum ligger på bibanan och byggs vid bangårdsområdet, mellan Brunnsgatan och nuvarande stationsbyggnad. Här blir det enkelt att byta mellan tåg, buss, cykel och bil för att du ska kunna resa tryggt och smidigt.
Vi planerar och bygger resecentrum i samverkan med Nyköpings kommun. Trafikverket har tagit fram en järnvägsplan och kommunen hanterar frågorna kring resecentrum i sin detaljplan.
Vi hade en gemensam byggstart med Nyköpings kommun i juni 2022. Vi bedömer att Trafikverkets entreprenad kommer att pågå till slutet av 2027, och att kommunens arbeten kommer att fortsätta under 2028.
Information om Nyköpings kommuns arbeten finns på kommunens webbplats.
Vad är det vi ska bygga?
Vi bygger två nya entrébyggnader med hiss och rulltrappa för att öka tillgängligheten. De två entrébyggnaderna ligger på varsin sida av spåret och byggs av tegel och med mycket glas. Den bärande konstruktionen är inspirerad av det tidigare taket som funnits på perrongen. Både entrébyggnaderna och bussterminalen är inspirerade av historiska byggnader i Nyköping som också är byggda i rött tegel: nuvarande stationsbyggnad och Tingshuset. Vid den norra entrébyggnaden kommer det att finnas utrymme för att korttidsparkera med bil.
Det blir fler, bredare och längre plattformar som möjliggör att fler tåg kan gå. Vi bygger två nya passager, en för endast gående och en för både gående och cyklister, för att göra det tryggt och smidigt att ta sig under järnvägen. Passagen för gående och cyklister, Västra passagen, blir 8 meter bred, ljus och luftig med konstnärligt utsmyckade väggar. Hiss och trappor ansluter till mittplattformen från väster.
På andra sidan Västra passagen byggs terrasser i olika nivåer och en grönyta. Längs Norra Bangårdsgatan byggs en gång- och cykelväg som löper längs villorna. En ny allé ska planteras för att behålla grönskan i området.
Störningar under byggtiden
Att bygga ett nytt resecentrum mitt i staden kommer att märkas
Du som bor och vistas i Nyköping kommer att märka av våra arbeten i perioder. Dessa arbeten kan till exempel innebära buller, större mängd transporter till och från arbetsområdet eller att du blir hänvisad till andra gator eller sätt för att ta dig fram.
Järnvägstrafiken kommer att vara igång under stora delar av byggtiden, med undantag för ett antal kortare avstängningar för att kunna arbeta så smidigt och tryggt som möjligt.
I samarbete med Nyköpings kommun strävar vi efter att hitta så bra lösningar som möjligt för att våra arbeten ska påverka dig som närboende, trafikant och resenär så lite som möjligt. Att undvika påverkan helt och hållet är svårt, hur omsorgsfullt vi än planerar. Vi hoppas att du kan ha förståelse och tålamod under tiden vi bygger om.
Planerade arbeten framåt
Järnvägsbron över Brunnsgatan byggs om och blir längre och bredare med en fri höjd på 4,7 meter. Det innebär att den befintliga bron behöver rivas. Den södra delen av bron är planerad att rivas och byggas först, och den norra delen är planerad att byggas i nästa skede. I samband med brobytena kommer Brunnsgatan att stängas av i kortare perioder.
Kommunen kommer också att bygga om Brunnsgatan, som får fler körfält och breda gång- och cykelbanor på båda sidorna.
Vi återkommer med mer information.
Vi återkommer med mer information.