Flera län Ostlänken i Södertälje kommun
Ostlänken i Södertälje kommun sträcker sig från Gerstaberg i norr till Långsjön i söder. Här planerar vi att bygga ny järnväg.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Ostlänken är en 16 mil lång ny järnväg som sträcker sig mellan Järna och Linköping. När vi bygger ut järnvägen bidrar vi till ökad tillgänglighet, kortare restider och punktligare tåg och bidrar samtidigt till en större arbetsmarknad, smidigare arbetspendling och regional utveckling.
Ostlänken i Södertälje kommun är cirka 15 kilometer lång och består av en järnvägsplan.
- Gerstaberg - Långsjön
Gerstaberg - Långsjön
Sträckan Gerstaberg-Långsjön går till stor del på markspår och vid kultur- och friluftsområdet Järnaslätten. Vi planerar att anlägga järnvägen på låg bank, strax över marknivå, för att minska inverkan på landskapet. I planeringen lägger vi stor vikt vid att minimera intrång och negativa konsekvenser i skyddsvärda områden. Till stor del planerar vi att anlägga järnvägen nära E4:an, ett område som redan är påverkat av befintlig infrastruktur.
Ostlänken börjar i Gerstaberg
Gerstaberg, utanför Järna, är den nordligaste delen av Ostlänken och början på den nya dubbelspåriga järnvägen som ska möjliggöra fler tåg. I Gerstaberg ansluter Ostlänken till den befintliga järnvägen, och det görs bland annat med en så kallad portalbro över den befintliga järnvägen. Därtill bygger vi cirka 3 kilometer dubbelspårig järnväg omväxlande på bro, bank och i skärning. Bank innebär ett något upphöjt läge och skärning innebär ett läge strax under omgivande marknivå.
Vad händer just nu
Gerstabergs tillstånd för vattenverksamhet vann laga kraft den 29 november. Det var den 29 oktober som Mark- och miljödomstolen meddelade dom avseende Gerstaberg, den nordligaste delen av denna delsträcka, delområde Gerstaberg (målnummer M 4992-23) . I och med att denna dom inte överklagades har nu tillståndet för vattenverksamheten i norra Gerstaberg vunnit laga kraft.
Den 6 november togs första spadtaget för Ostlänken. Spadtaget togs i Gerstaberg där Ostlänkens första brostöd ska byggas.
Sveriges första höghastighetsväxel kopplades in i Härad i oktober. Växeln ska möjliggöra smidigare resor och transporter på järnväg och i Härad ska växelns funktion testas med förhoppning om att samma modell ska kunna användas i framtiden för Ostlänken.
Den 20 juni tecknade Trafikverket entreprenadkontrakt för projekt Gerstaberg. Arbete pågår för att kunna påbörja byggstart.
I mitten på maj vann järnvägsplanen Gerstaberg-Långsjön lagakraft. Beslutet innebär att vi får klartecken att fortsätta arbetet med att förbereda byggnation längs sträckan.
I april skickade vi in ansökningar om vattenverksamhet för delsträckorna Gerstaberg-Långsjön och Långsjön-Sillekrog till Mark- och miljödomstolen. Tiden för att lämna synpunkter har passerat och vi inväntar nu nästa steg.
Sedan våren 2023 arbetar vi med förberedande arbeten i Gerstaberg. Vi förbereder för en tillfällig spårförbindelse i järnvägsanläggningen samt förbereder för en skyddsportal till portalbron. Den kommande skyddsportalen kan liknas vid ett tak/tunnel över järnvägen, så att arbetena med portalbron till stor del kan ske samtidigt som tågtrafiken är igång.
Film som beskriver hur delsträckan skulle kunna se ut
Animerad film som visar hur järnvägen kan se ut på sträckan mellan Gerstaberg och Långsjön.
Se en syntolkad version av den animerade filmen för delsträckan Gerstaberg-Långsjön.
Nyheter
Tidsplan
Här kan du läsa mer om vad vi har gjort och var vi befinner oss just nu i planeringen för Ostlänken i Södertälje kommun.
Regeringen tar ställning till val av järnvägskorridor där den fortsatta planeringen av Ostlänken ska ske. Tillåtlighetsbeslutet innebar att Trafikverket kunde gå vidare med upprättande av järnvägsplaner enligt den planeringsprocess som regleras i lagen om byggande av järnväg.
2016
- Samråd och öppet hus
2017
- Samråd, del av ny spårlinje
2018
- Samråd, allmänna vägar
2019
- Samråd och öppet hus
2021
- Järnvägsplanen ställs ut för granskning
2022
- Järnvägsplanen ställs ut för kompletterande granskning
2023
- Järnvägsplanen prövas för fastställelse
2023–2024
- Vi förbereder för en tillfällig spårförbindelse i järnvägsanläggningen samt förbereder för en skyddsportal till portalbron. Förberedelserna sker inför byggstart av den dubbelspåriga järnvägen.
Vi bygger Ostlänken etappvis och planerar att börja norrifrån där planeringen kommit längst.
2024–2028
- Planerad byggstart för utförandeentreprenad Gerstaberg (järnvägsplan Gerstaberg–Långsjön).
2024/2025–2033/2034
- Planerad entreprenadstart för volymentreprenad Vagnhärad (järnvägsplan Gerstaberg–Långsjön, järnvägsplan Långsjön–Sillekrog). Innan vi börjar bygga, pågår projektering av entreprenaden. Byggnation påbörjas cirka tre år senare.
Dokument
På webbsidan Dokument hittar du handlingar som hör till Ostlänken fördelat efter geografiskt område, från norr till söder. Längst ner på sidan finns övergripande dokument för Ostlänken.
Samverkan med Södertälje kommun
Ostlänken är ett stort och komplicerat projekt där både stat och kommun är inblandade. Parallellt med vårt arbete med järnvägsplanerna driver kommunen egna stadsutvecklingsfrågor kopplat till genomförandet av Ostlänken.
Kontakt
Stefan Lindqvist
Projektledare järnvägsplan
Per-Eric Metso
Projektledare entreprenad Gerstaberg
Anton Sporrong
Telefon: +46 10-123 60 26