Logga in
Logga in

Flera län Ostlänken i Södertälje kommun

Ostlänken i Södertälje kommun sträcker sig från Gerstaberg i norr till Långsjön i söder. Här planerar vi att bygga ny järnväg.

Vad?

15 kilometer ny järnväg mellan Gerstaberg och Långsjön.

Varför?

Det är trångt i spåren idag. Ostlänken möjliggör fler tåg och bidrar till större arbetsmarknadsregioner, smidigare arbetspendling och regional utveckling.

Nuläge

Entreprenad börjar arbeta på plats i Gerstaberg 31 januari. Granskning av järnvägsplan Gerstaberg kopplingscentral pågår till 23 februari.

Granskning av järnvägsplan

Granskning av järnvägsplan Gerstaberg kopplingscentral, Ostlänken, Södertälje kommun

Trafikverket planerar för Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping. Där Ostlänken ansluter till Västra stambanan i Södertälje kommun finns behov av en kopplingscentral för elkraft för att kraftförsörja Ostlänken. Kopplingscentralens uppgift är att säkerställa att spänningen är jämt fördelad mellan banorna för att undvika kontaktledningsbrott. Den kommer även att se till att tågen på Ostlänken får tillräcklig effekt så att de kan accelerera till rätt hastighet, för att nå målet med kortare restider. Anläggningen kommer att ansluta till Ostlänkens delsträcka Gerstaberg-Långsjön. Läs mer om vår planering på trafikverket.se/ostlanken och hör gärna av dig till oss med vad du tycker.

Det är Trafikverket som prövar om planen ska fastställas. Ny information i ärendet kommer att skickas till berörda med brev.

Granskningstid:

24 januari – 23 februari 2025

Aktuella handlingar:

Underlaget med planbeskrivning och miljöbedömning finns tillgängligt på bransch.trafikverket.se/ostlanken-dokument samt på Trafikverket, Solna Strandväg 98, Solna och hos Södertälje kommun, Nyköpingsvägen 26, Södertälje.

Synpunkter:

Du kan lämna synpunker och information på flera sätt:

Märk brev och e-post med ärendenummer: TRV2023/101982.

Vi önskar få synpunkter på samrådsmaterialet senast 23 februari 2025.

Mer information: Ingegerd Ask, projektledare Trafikverket, 010-123 91 37

Om projektet

Ostlänken är en 16 mil lång ny järnväg som sträcker sig mellan Järna och Linköping. När vi bygger ut järnvägen bidrar vi till ökad tillgänglighet, kortare restider och punktligare tåg och bidrar samtidigt till en större arbetsmarknad, smidigare arbetspendling och regional utveckling.

Ostlänken i Södertälje kommun är cirka 15 kilometer lång och består av en järnvägsplan.

  • Gerstaberg - Långsjön

Gerstaberg - Långsjön

Sträckan Gerstaberg-Långsjön går till stor del på markspår och vid kultur- och friluftsområdet Järnaslätten. Vi planerar att anlägga järnvägen på låg bank, strax över marknivå, för att minska inverkan på landskapet. I planeringen lägger vi stor vikt vid att minimera intrång och negativa konsekvenser i skyddsvärda områden. Till stor del planerar vi att anlägga järnvägen nära E4:an, ett område som redan är påverkat av befintlig infrastruktur.

Ostlänken börjar i Gerstaberg

Gerstaberg, utanför Järna, är den nordligaste delen av Ostlänken och början på den nya dubbelspåriga järnvägen som ska möjliggöra fler tåg. I Gerstaberg ansluter Ostlänken till den befintliga järnvägen, och det görs bland annat med en så kallad portalbro över den befintliga järnvägen. Därtill bygger vi cirka 3 kilometer dubbelspårig järnväg omväxlande på bro, bank och i skärning. Bank innebär ett något upphöjt läge och skärning innebär ett läge strax under omgivande marknivå.

Vad händer just nu

  • I samband med att arbetet för att bygga Ostlänken i Gerstaberg påbörjas förväntas trafiken att öka på Nyköpingsvägen, i höjd med avfarterna från E4:an 141 Järna i syd och 142 Södertälje syd i norr. Därför sänker Trafikverket tillsammans med Södertälje kommun hastigheten på Nyköpingsvägen från 70 km/h till 50 km/h, med start 31 januari 2025. Denna hastighetssänkning gäller på en sträcka om cirka 360 meter vid infarten till Gerstabergsvägen, i närheten av busshållplatsen Brandalsunds skola. Hastighetsnedsättningen kommer att gälla i cirka tre år, till och med 31 augusti 2028.
  • Järnvägsplan Gerstaberg kopplingcentral är ute på granskning. Lämna dina synpunkter senast 23 februari. 
  • Gerstabergs tillstånd för vattenverksamhet vann laga kraft den 29 november. Det var den 29 oktober som Mark- och miljödomstolen meddelade dom avseende Gerstaberg, den nordligaste delen av denna delsträcka, delområde Gerstaberg (målnummer M 4992-23) . I och med att denna dom inte överklagades har nu tillståndet för vattenverksamheten i norra Gerstaberg vunnit laga kraft.
  • Den 6 november togs första spadtaget för Ostlänken. Spadtaget togs i Gerstaberg där Ostlänkens första brostöd ska byggas. 
  • Sveriges första höghastighetsväxel kopplades in i Härad i oktober 2024. Växeln ska möjliggöra smidigare resor och transporter på järnväg och i Härad ska växelns funktion testas med förhoppning om att samma modell ska kunna användas i framtiden för Ostlänken.

Film som beskriver hur delsträckan skulle kunna se ut

Animerad film som visar hur järnvägen kan se ut på sträckan mellan Gerstaberg och Långsjön.

Se en syntolkad version av den animerade filmen för delsträckan Gerstaberg-Långsjön.

Nyheter

Tidsplan

Här kan du läsa mer om vad vi har gjort och var vi befinner oss just nu i planeringen för Ostlänken i Södertälje kommun.

Regeringen tar ställning till val av järnvägskorridor där den fortsatta planeringen av Ostlänken ska ske. Tillåtlighetsbeslutet innebar att Trafikverket kunde gå vidare med upprättande av järnvägsplaner enligt den planeringsprocess som regleras i lagen om byggande av järnväg.

2016

  • Samråd och öppet hus

2017

  • Samråd, del av ny spårlinje

2018

  • Samråd, allmänna vägar

2019

  • Samråd och öppet hus

2021

  • Järnvägsplanen ställs ut för granskning

2022

  • Järnvägsplanen ställs ut för kompletterande granskning

2023

  • Järnvägsplanen prövas för fastställelse

2023–2024

  • Vi förbereder för en tillfällig spårförbindelse i järnvägsanläggningen samt förbereder för en skyddsportal till portalbron. Förberedelserna sker inför byggstart av den dubbelspåriga järnvägen.

Vi bygger Ostlänken etappvis och planerar att börja norrifrån där planeringen kommit längst.

2024–2028

  • Planerad byggstart för utförandeentreprenad Gerstaberg (järnvägsplan Gerstaberg–Långsjön).

2024/2025–2033/2034

  • Planerad entreprenadstart för volymentreprenad Vagnhärad (järnvägsplan Gerstaberg–Långsjön, järnvägsplan Långsjön–Sillekrog). Innan vi börjar bygga, pågår projektering av entreprenaden. Byggnation påbörjas cirka tre år senare.

5 Ostlänken är klar 2035

Dokument

På webbsidan Dokument hittar du handlingar som hör till Ostlänken fördelat efter geografiskt område, från norr till söder. Längst ner på sidan finns övergripande dokument för Ostlänken.

Samverkan med Södertälje kommun

Ostlänken är ett stort och komplicerat projekt där både stat och kommun är inblandade. Parallellt med vårt arbete med järnvägsplanerna driver kommunen egna stadsutvecklingsfrågor kopplat till genomförandet av Ostlänken.

Kontakt

Per-Eric Metso

Projektchef entreprenad Gerstaberg

Telefon: +46 10-123 87 95

Tobias Staaf

Projektledare och Delprojektledare Byggnadsverk Gerstaberg

Telefon: 070-091 36 30

August Forsblad

Projektingenjör Gerstaberg

Telefon: +46 10-123 96 11

Stefan Lindqvist

Projektledare Vagnhärad