Södermanland Ostlänken i Trosa kommun
Ostlänken i Trosa kommun sträcker sig från Långsjön i norr till Sillekrog i söder. Här planerar vi att bygga ny järnväg och ett nytt resecentrum i Vagnhärad.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Ostlänken är en 16 mil lång ny järnväg mellan Järna och Linköping. När vi bygger ut järnvägen bidrar vi till ökad tillgänglighet, kortare restider och punktligare tåg och bidrar samtidigt till en större arbetsmarknad, smidigare arbetspendling och regional utveckling.
Ostlänken i Trosa kommun är cirka 13 kilometer lång och består av en järnvägsplan.
- Långsjön-Sillekrog
Långsjön - Sillekrog
Sträckan mellan Långsjön och Sillekrog är cirka 13 kilometer lång och vi planerar för att mer än hälften av järnvägen går i tunnel eller på bro. När vi anlägger järnvägen i tunnel eller på bro minskar vi påverkan på omgivande kultur- och naturmiljöer. Den längsta tunneln blir cirka fyra kilometer lång och passerar under Tullgarns naturområde. Den längsta bron blir cirka 1,7 kilometer och går över kulturmiljöområdet Trosaåns dalgång.
Nytt resecentrum i Vagnhärad
Tillsammans med Trosa kommun planerar vi för ett nytt resecentrum med tänkt placering i skogspartiet norr om kalkbrottet vid det nedlagda Fänsåkers kalkbruk och söder om E4:an. Vi planerar för tillgängliga plattformar med tak och en plattformsförbindelse så att du kan ta dig mellan plattformarna på ett säkert sätt. Trosa kommun arbetar med detaljplanen för resecentrumet vad gäller stationsbyggnad, bussterminal, bil- och cykelparkering och uppställningsplatser för bland annat taxi.
Film som beskriver hur delsträckan skulle kunna se ut
Animerad film som visar hur järnvägen mellan Långsjön och Sillekrog kan se ut.
Se en syntolkad version av den animerade filmen om delsträckan Långsjön-Sillekrog.
Nyheter
Tidsplan
Här kan du läsa mer om vad vi har gjort och var vi befinner oss just nu i planeringen för Ostlänken i Trosa kommun.
Regeringen tar ställning till val av järnvägskorridor där den fortsatta planeringen av Ostlänken ska ske. Tillåtlighetsbeslutet innebar att Trafikverket kunde gå vidare med upprättande av järnvägsplaner enligt den planeringsprocess som regleras i lagen om byggande av järnväg.
2015
- Samråd och öppet hus
2018
- Samråd, del av spårlinje
- Samråd, allmänna vägar
2019
- Samråd och öppet hus
2021
- Järnvägsplan ställs ut för granskning
2022
- Järnvägsplanen prövas för fastställelse
2024
- Järnvägsplanen vinner laga kraft
Vi bygger Ostlänken etappvis och planerar att börja norrifrån där planeringen kommit längst.
2024/2025–2033/2034
- Planerad entreprenadstart för volymentreprenad Vagnhärad (järnvägsplan Gerstaberg–Långsjön, järnvägsplan Långsjön–Sillekrog). Innan vi börjar bygga, pågår projektering av entreprenaden. Byggnation påbörjas cirka tre år senare.
Dokument
På webbsidan Dokument hittar du handlingar som hör till Ostlänken fördelat efter geografiskt område, från norr till söder. Längst ner på sidan finns övergripande dokument för Ostlänken.
Samverkan med Trosa kommun
Ostlänken är ett stort och komplicerat projekt där både stat och kommun är inblandade. Parallellt med vårt arbete med järnvägsplanerna driver kommunen egna stadsutvecklingsfrågor kopplat till genomförandet av Ostlänken.
Kontakt
Stefan Lindqvist
Projektledare entreprenad Vagnhärad