Logga in
Logga in

Flera län Skellefte- och Pitebanan, spårbyte etapp 2

Vi rustar upp delar av järnvägen mellan Piteå och Älvsbyn samt mellan Skellefteå och Bastuträsk. Det gör vi för att göra den mer driftsäker och lättare att underhålla.

Vad?

Vi byter spår på delar av Pite- och Skelleftebanan.

Varför?

Järnvägen är i dåligt skick på sträckorna och behöver rustas.

Nuläge

Byggarbete pågår, se tidplan.

Om projektet

Järnvägen mellan Piteå och Älvsbyn samt mellan Skellefteå och Bastuträsk är delvis i dåligt skick. Järnvägssträckorna är viktiga för näringslivet eftersom de används för att transportera gods till och från Övre Norrland, till exempel kopparslig, rundvirke, sågade trävaror och pappersrullar.

Vi byter ut spåren på delar av sträckorna så att vi får en driftsäker järnväg som även kommer att bli lättare och billigare att underhålla. Vi byter ut träslipers mot betongslipers och lägger ny räl. Längs hela sträckan ska ballasten (krossad sten) renas. 

Vi har delat in spårbytet i två etapper. I första etappen, under 2022, har vi utfört spårbyte längs Innatill och Arnemark samt mellan Gråberg och Myckle. Andra etappen genomför vi under 2024 då vi byter spår längs resterande sträckor. 

Aktuellt

Mellan Arnemark och Piteå har växtlighet och överskottsmaterial i sidoområdena rensats och kommande veckor ska diken och slänter justeras ytterligare. Ny makadam har börjat köras in och läggas upp längs spåren. 

Förberedande arbeten kan störa

Till mitten av juni kommer vi att köra ut långräl som är 420 meter långa. De ska användas i spårbytet och läggs på plats i spåret bredvid den befintliga rälen. 1-2 tåg i veckan körs upp med rälen och lossning kan komma att ske nattetid för att inte störa ordinarie tågtrafik. Under våren/försommaren lossar vi betongsliprar på mellanlagringsytor. Vi ber om ursäkt för de eventuella störningar våra förberedande arbeten medför.

Spårbyteståg
Tänk på att spårbytesmaskinerna rör sig sakta framåt, cirka 1-2 km/dygn. Spårbytesmaskinerna är sammankopplade i ett långt tåg. Det innebär att vi är 4-5 dagar på varje plats innan tåget har passerat. Maskinerna är bullrande och kan damma.

Enskilda vägar, närboende och näringsidkare 

Vår entreprenör tar kontakt med företrädare för de enskilda vägar som berörs av spårbytet. Närboende och verksamheter som tillfälligt blir instängda i samband med att spårbytet passerar kommer att informeras i god tid.

Statliga och kommunala vägar

Statliga och kommunala vägar påverkas också när vi stänger järnvägsövergångar. Vi kommer att sätta ut skyltar med information om tidpunkter för avstängning och vi öppnar vägarna så snart vi kan. Vid brådskande behov av passage för blåljus så löser vi det på plats.

Tidplan

Här kan du följa vad som händer i projektet framöver. Observera att tiderna är preliminära.

Förberedande arbeten inför spårbytesmaskinernas ankomst. 

Förarbetena har redan pågått en tid och spårbytet  med spårbytesmaskiner på Piteåbanan  startar sista veckan i juni. Spårbytet pågår till första veckan i juli.

3 Ballastrening Piteåbanan Sista veckan i juni 2024–Slutet av juli 2024

Förarbetena har redan pågått en tid och spårbytet  med spårbytesmaskiner på Skellefteåbanan startar i mitten av juli. 

5 Ballastrening Skellefteåbanan Början av augusti 2024–Början av september 2024

Under augusti utförs efterarbeten på Piteåbanan.

Efterarbeten kommer att utföras på Skellefteåbanan under september- oktober.

Filmen visar hur ett spårbyte går till.

Andra projekt i närheten

Här kan du läsa om planerade projekt i närheten av upprustningen på Skellefte- och Pitebanan.

Kontakt

Christina Berggren

Telefon: +46 10-123 38 16