Logga in
Logga in

Älmhult-Olofström

Sydostlänken innebär att Olofströmsbanan mellan Älmhult och Olofström elektrifieras och rustas upp. Sträckan är 41 km lång.

Karta

Karta över sträckan Älmhult-Olofström-Blekinge Kustbana

Många av de befintliga järnvägar byggdes för mer än 100 år sedan och var avsedda för helt andra transportvillkor (axellaster, metervikter, hastigheter) än de som behövs idag. I dagens läge finns ett stort behov av att köra tunga transporter på befintliga järnvägar.  Järnvägen, Olofströmsbanan, sträckan Älmhult-Olofström, har haft en låg teknisk standard och inte tillräcklig kapacitet för den nuvarande trafikvolymen. Sträckan på 41km är:

  • enkelspårig,
  • oelektrifierad,
  • kurvig.

Spåren byttes ut på hela sträckan 2019. Den trafikeras idag endast av godstransportörer, främst till Volvos verksamhet i Olofström. I Älmhult har järnvägen en koppling till Södra stambanan.

Vad händer nu?

En konsult är upphandlad för att ta fram en järnvägsplan med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning för befintlig järnväg Älmhult-Olofström. Mellan den 22 april och 15 maj 2025 kommer vi samråda kring delen Älmhult-Olofström. Under denna tid samråder vi kring placering och utformning.

Öppet hus - Vi vill veta vad du tycker!

Vi bjuder in till samråd på orterna, Älmhult och Lönsboda. På det öppna huset vill vi veta vad du tycker och ge möjlighet att lämna synpunkter direkt på plats.

Öppet hus
22 april 16:00-19:00 - Folkets Hus, Skolgatan 18, Älmhult.
24 april 16:00-19:00 - Folkets Park, Tranebodavägen 31, Lönsboda.

Så planerar vi att bygga

  • Enkelspårig bana med tre mötesplatser på sträckan.
  • Elektirifiera banan mellan Älmhult och Olofström.
  • Ingen kurvuträtning.
  • Plankorsningar slopas för ökad säkerhet.
  • Plattform för resandeutbyte; Älmhult, Lönsboda, Vilshult och Olofström.

Hur mår järnvägen

För att få fram uppgifter om hur järnvägen mår på sträckan gjordes sommaren 2022 en styvhetsmätning. Mätningsarbetet var en viktig uppgift för att kunna se hur järnvägsspåret slits, samtidigt få uppgifter om hur underhållsbehovet ska planeras för att kunna initiera förebyggande åtgärder.

Mindre ombyggnad av Älmhults bangård

Ombyggnationen av Olofströmsbanan innebär också att vi behöver göra mindre åtgärder på Älmhults bangård för att anpassa den till kommande Sydostlänken.

Plankorsningar slopas för ökad säkerhet

Den befintliga järnvägen mellan Älmhult och Olofström är idag väldigt plankorsningstät, där flera plankorsningar har stora brister vad gäller både siktkrav och vägskydd. Därför planerar vi för att slopa flera icke nödvändiga plankorsningar och bygga om andra till säkrare eller planskilda korsningar. Detta görs för att öka säkerheten och minska olycksrisken längs järnvägen i samband med att hastigheten höjs och trafikeringen ökar.

Att passera en plankorsning utan att följa gällande trafikregler är både förbjudet och livsfarligt.

Flera av korsningarna längs med Olofströmbanan kommer att byggas bort i samband med att Sydostlänken rustar upp, men till dess: var rädd om dig, och andra! Läs mer om plankorsningar här 

SAMRÅDSHANDLING - PLANUTFORMNING

Sydostlänken, delen Älmhult-Olofström Älmhults, Osby och Olofströms kommun

Vi planerar att för elektrifiera, kapacitetshöja, tre mötesspår, två nya plattformar och andra begränsade åtgärder på banan mellan Älmhult och Olofström. Läs mer om våra planer och skicka dina synpunkter till oss!

Samrådstid: 22 april - 15 maj 2025

Tid och plats:
22 april 16:00-19:00 - Folkets Hus, Skolgatan 18, Älmhult.
24 april 16:00-19:00 - Folkets Park, Tranebodavägen 31, Lönsboda.

Plats för handlingar: www.trafikverket.se/sydostlanken under menyn Dokument under samrådstiden. Underlaget finns också på Trafikverket Björkhemsvägen 17, Kristianstad.

Synpunkter: Skicka era synpunkter till Trafikverkets ärendemottagning, Box 810, 781 28 Borlänge eller till investeringsprojekt@trafikverket.se senast den 15 maj 2025. Ange ärendenummer TRV 2021/35791.

Mer information: Olivia Mugelli, projektledare, 076-761 54 43, olivia.mugelli@trafikverket.se eller David Trajkovski, markförhandlare, 010-123 53 93, david.trajkovski@trafikverket.se

Tidsplan

För att få fram uppgifter om hur järnvägen mår på sträckan gjordes sommaren 2022 en styvhetsmätning. Mätningsarbetet var en viktig uppgift för att kunna se hur järnvägsspåret slits, samtidigt få uppgifter om hur underhållsbehovet ska planeras för att kunna initiera förbyggande åtgärder.

2 Arkeologisk utredning Oktober 2023

Olika fältarbeten i fält är gjorda:

  • Kulturmiljö och inventering av landskapet. Datainsamling i spår med spårgående maskin.
  • Datainsamling i spår med spårgående maskin.
  • Fältkartering, Naturmiljö och inventering sjöar och vattendrag.
  • Naturmiljö och inventering sjöar och vattendrag.
  • Geoteknisk undersökning.

3 Arbete med järnvägsplanen pågår jan. 2023–dec. 2026

6 Beslut om ”Betydande miljöpåverkan” Våren 2025

5 Samråd 22 april–15 maj 2025

Vi bjuder in till samråd på orterna; 

  • Måndagen den 22 april 2025, kl. 16-19 i Älmhult. Besöksadress: Folkets hus, Skolgatan 18.
  • Torsdagen den 24 april 2025, kl. 16-19 i Lönsboda. Besöksadress: Granada, Folkets park, Tranebodavägen 31. 

Kontakt

Olivia Mugelli

Projektledare

Telefon: +46 10-123 12 46