Älmhult-Olofström
Sydostlänken innebär att Olofströmsbanan mellan Älmhult och Olofström elektrifieras och rustas upp. Sträckan är 41 km lång.
Karta
Många av de befintliga järnvägar byggdes för mer än 100 år sedan och var avsedda för helt andra transportvillkor (axellaster, metervikter, hastigheter) än de som behövs idag. I dagens läge finns ett stort behov av att köra tunga transporter på befintliga järnvägar. Järnvägen, Olofströmsbanan, sträckan Älmhult-Olofström, har haft en låg teknisk standard och inte tillräcklig kapacitet för den nuvarande trafikvolymen. Sträckan på 41km är:
- enkelspårig,
- oelektrifierad,
- kurvig.
Spåren byttes ut på hela sträckan 2019. Den trafikeras idag endast av godstransportörer, främst till Volvos verksamhet i Olofström. I Älmhult har järnvägen en koppling till Södra stambanan.
Vad händer nu?
En konsult är upphandlad för att ta fram en järnvägsplan med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning för befintlig järnväg Älmhult-Olofström. I början av oktober 2024 bjöd vi in till samråd på ort i Älmhult och Lönsboda, för att berätta mer om projektet och för att höra allmänhetens synpunkter.
Så planerar vi att bygga
- Enkelspårig bana med tre mötesplatser på sträckan.
- Elektirifiera banan mellan Älmhult och Olofström.
- Ingen kurvuträtning.
- Plankorsningar slopas för ökad säkerhet.
- Plattform för resandeutbyte; Älmhult, Lönsboda, Vilshult och Olofström.
Hur mår järnvägen
För att få fram uppgifter om hur järnvägen mår på sträckan gjordes sommaren 2022 en styvhetsmätning. Mätningsarbetet var en viktig uppgift för att kunna se hur järnvägsspåret slits, samtidigt få uppgifter om hur underhållsbehovet ska planeras för att kunna initiera förebyggande åtgärder.
Mindre ombyggnad av Älmhults bangård
Ombyggnationen av Olofströmsbanan innebär också att vi behöver göra mindre åtgärder på Älmhults bangård för att anpassa den till kommande Sydostlänken.
Plankorsningar slopas för ökad säkerhet
Den befintliga järnvägen mellan Älmhult och Olofström är idag väldigt plankorsningstät, där flera plankorsningar har stora brister vad gäller både siktkrav och vägskydd. Därför planerar vi för att slopa flera icke nödvändiga plankorsningar och bygga om andra till säkrare eller planskilda korsningar. Detta görs för att öka säkerheten och minska olycksrisken längs järnvägen i samband med att hastigheten höjs och trafikeringen ökar.
Att passera en plankorsning utan att följa gällande trafikregler är både förbjudet och livsfarligt.
Flera av korsningarna längs med Olofströmbanan kommer att byggas bort i samband med att Sydostlänken rustar upp, men till dess: var rädd om dig, och andra! Läs mer om plankorsningar här
Tidsplan
För att få fram uppgifter om hur järnvägen mår på sträckan gjordes sommaren 2022 en styvhetsmätning. Mätningsarbetet var en viktig uppgift för att kunna se hur järnvägsspåret slits, samtidigt få uppgifter om hur underhållsbehovet ska planeras för att kunna initiera förbyggande åtgärder.
En arkeologisk utredning kommer genomföras för Älmhult-Olofström. Under vecka 41 kommer arkeologer röra sig i området och besikta marken till fots.
Olika fältarbeten i fält görs från augusti till november 2024
- Kulturmiljö och inventering av landskapet. Datainsamling i spår med spårgående maskin.
- Datainsamling i spår med spårgående maskin.
- Fältkartering, Naturmiljö och inventering sjöar och vattendrag.
- Naturmiljö och inventering sjöar och vattendrag.
- Geoteknisk undersökning.
Brev till direkt berörda kommer att skickas senast en vecka innan samråd.
Tid och plats:
- Måndagen den 7 oktober 2024, kl. 15-19 i Älmhult. Besöksadress: Folkets hus, Skolgatan 18.
- Torsdagen den 10 oktober 2024, kl. 15-19 i Lönsboda. Besöksadress: Granada, Folkets park, Tranebodavägen 31.