Logga in
Logga in

Persontrafik på Sydostlänken – men bara för en dag

Den 3 maj rullar en rälsbuss från 1950-talet ut på sträckan Älmhult–Olofström, en unik chans att resa på en bana utan persontåg på över 40 år. Boka din resa och följ med oss!

Boka din resa, endast förbokade biljetter gäller

För att resa med rälsbuss behöver du en biljett som du bokar här på sidan. Bokningsformuläret öppnar 3 april 2025, håll utkik!

Din resa

Öka dina kunskaper om Sydostlänken på resan och få inblick i det omfattande arbetet med att rusta upp och utveckla järnvägen. Du väljer själv om du vill resa med rälsbuss enkelresa eller tur och retur mellan Älmhult-Olofström. 

- Genom att bjuda allmänheten på en åktur vill vi öka kunskapen om Sydostlänken och skapa förtroende för Trafikverket och vårt arbete med att planera den nya järnvägen och upprustningen, säger Chris Thorísson.

Ombord på rälsbussen finns Trafikverkets medarbetare för att berätta och väcka nyfikenhet på projektet. 

Först till kvarn gäller

Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar från Kristianstad kör olika turer under dagen med sin rälsbuss som tar över 100 passagerare. Älmhult-Olofström tur och retur. Rälsbussen gör uppehåll vid blivande stationsläge i både Lönsboda och Vilshult. Endast förbokade biljetter gäller, från den 3 april öppnar möjligheten att boka på projektets websida.

För den som inte vill åka tåg, men vill veta mer om Sydostlänken, kan man istället träffa Trafikverkets medarbetare på mötesplatser vid stationen i Olofström och i Lönsboda under dagen. På Älmhults station möter du kommunen.

Sydostlänken, både upprustning och nysträckning

Trafikverket planerar för att rusta upp järnvägen mellan Älmhult – Olofström och bygga ny järnväg söderut som ska ansluta med Blekinge kustbana. I projektet ingår också att bygga nya bangårdar i Olofström och Karlshamn och ett nytt mötesspår på Blekinge kustbana.  Den nya järnvägen och upprustningen görs för att utveckla godstrafiken på sträckan och för att göra det möjligt för persontågstrafik. Medarbetarna i Sydostlänken arbetar nu med att ta fram fem järnvägsplaner för både upprustning och nysträckning. Planerad byggstart 2029. Arbetet har pågått under många år, och Sydostlänken är ett efterlängtat projekt både av näringsliv, region och kommunerna runt omkring. 

- Vi behöver arbeta med att förklara vår process och på det sättet öka acceptansen för att det tar lång tid och att arbetet både i planerings- och byggfas kan medföra störningar och intrång på mark, menar Chris Thorísson.

Ingen persontågstrafik på 41 år

Olofströmsbanan, den ca 40 kilometer långa banan mellan Älmhult-Olofström öppnade för trafik 1901, efter tre års byggtid.  I området kring järnvägen fanns mängder av diabas, den svarta graniten, och därför var det vanligt att transportera sten på järnvägen i början av sekelskiftet. Men även en hel del torv och trä fanns i området. Efter både första och andra världskriget, på 1960-talet, etablerade Volvo sin fabrik i Olofström och ångloken avlöstes av containertåg. Flera tågbolag gjorde försök med persontågstrafik, även med rälsbuss. Men intresset för att åka tåg på sträckan var dåligt och 1984 gick det sista tåget med passagerare på banan. Tills nu. 

- Det här blir en unik chans att resa med tåg på sträckan – en försmak av vad som kan bli verklighet i framtiden. Vi hoppas att många vill komma för att uppleva järnvägen på nära håll, träffa Trafikverkets medarbetare och ta del av information om projektet och dess möjligheter, avslutar Chris Thorísson.

Här stannar rälsbussen.pdf

Tidtabell - När går rälsbussen

Rälsbuss Älmhult      
Älmhult avg
Lönsboda
Vilshult
Olofström ank
08:00 
08:25 
08:45 
09:00 
10:30 
10:55
11:15 
11:30 
13:00 
13.25 
13.45 
14:00 
       
Rälsbuss Olofström      

Olofström avg
Vilshult
Lönsboda
Älmhult ank

09:15 
09:25 
09:45 
10:15 

11:45 
11:55 
12:15 
12:45 

15.40 
15.50 
16:10 
16.46 

Kontakt

Viveca Larsson

Kommunikatör