Logga in
Logga in

Projekt i Västra Götalands län

Här hittar du våra pågående och planerade byggprojekt i Västra Götalands län.

Innehåll - Projekt i Västra Götalands län

Vi planerar ett antal upprustningsåtgärder, bland annat att rusta upp befintlig kontaktledningsanläggning. Detta gör vi för att öka livslängden på anläggningen och minska risken för trafikstörningar.

Vi renoverar tunnlar och byter kontaktledningsanläggning på Bohusbanan. Arbetet startade april 2023 och planeras pågå till och med december 2024.

Kontaktledningsanläggningen på Bohusbanan är cirka 90 år gammal och har förbrukat sin livslängd. Genom upprustningen blir anläggningen mer driftsäker och klara av en högre kapacitet då systemet blir mer robust.

I Älvängen ska vi bygga ett vändspår, utreda för en lämplig lösning för uppställningsspår och göra signalåtgärder. Det gör vi för att öka kapaciteten och minska risken för störningar längs Norge/Vänerbanan.

Bron över Sotenkanalen behöver repareras. Både trafiken på och under bron kommer att påverkas. Arbetena sker under våren 2025. Informationen på sidan kommer att uppdateras.

Vi planerar att bredda väg 156 mellan Backadal och Bonared. Detta gör vi för att förbättra trafiksäkerheten.

Vi ska göra trafikförbättringar längs väg 535, vid Gökskulla. Detta för att höja trafiksäkerhet och framkomlighet, bidra till regionens och Härryda kommuns utveckling samt bevara grönt stråk för fauna.

Vi ska bredda Söderleden med ett extra körfält på sträckan mellan Åbromotet och avfarten mot Åbyvägen.

Vi vill förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten längs väg 1937 i Olofstorp och Stenared. På så sätt blir sträckan säkrare för oskyddade trafikanter.

Vi ska bygga om hållplatser för att göra plats för flera bussar. Detta gör vi för att säkra framkomligheten och förbättra säkerheten för oskyddade trafikanter.

Underhållsarbetet på Stenungsöbron syftar till att förlänga brons livslängd, förbättra säkerheten för trafikanterna och suicidprevention.

Vi kommer byte räls, slipers och växlar på en sträcka av cirka 40 km. Genom upprustning skapar vi en robust och pålitlig järnväg.

Vi ska genomföra kontaktledningsupprustning på sträckan Uddevalla–Strömstad.

Vi håller på att förbättra stabiliteten mellan motorvägen och Säveån och byta ut en vägtrumma under E20 vid Finngösa.

Vi planerar att förbättra möjligheten för klövvilt (faunan) att passera över E20 mellan Hasselrör och Vallsjön och därmed minska barriäreffekten samt öka säkerheten för både djur och trafikanter.

Vi planerar för en ny gång- och cykelväg mellan Tollered och Ingared för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet.

Vi bygger över ramperna mot Götatunneln vid Järnvågsmotet och bygger samtidigt ett ventilationstorn. Detta för att möjliggöra Göteborgs kommuns planer på utveckling av området med bland annat den nya Järnvågsparken

Trafikverket planerar att bygga om E45, Ånimskog–Åmål, till mötesfri landsväg. Detta för att öka trafiksäkerheten på vägen.

I september inträffade ett skred i höjd med Stenungsund vilket påverkar infrastruktur i området, främst E6. Här informerar vi löpande om hur vi hanterar omledning av trafiken samt hur vi arbetar med återbyggnaden.

Med hjälp av modern teknologi gör vi insatser för att öka framkomligheten på E6 förbi Gårda. Ett utbyggt trafiksystem kan avhjälpa och hantera trafikstörningar, köbildningar och olyckor på ett mer effektivt sätt.

Svinesundsbron är i behov av underhåll och vi kommer därför att reparera bron under fyra somrar.

Trafikverket bygger om den södra delen av Hisingsleden, på sträckan Vädermotet i syd till Björlandavägen i norr. Målet är att höja säkerheten för alla trafikslag och öka kapaciteten för godstrafik.

Vi bygger om tre trafikplatser på E6.21 Lundbyleden mellan Brantingsmotet och Ringömotet. Vi bygger om vissa gator vid Backaplan. Vi bygger ut Bohusbanan till dubbelspår och bygger en pendeltågsstation vid Brunnsbo.

Vi bygger om Eriksbergsmotet för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten på Lundbyleden.

Projektet omfattar renoveringsarbete på plattformarna mellan spåren 11-12, 13-14 och 15-16 på Göteborgs centralstation sommaren 2023. Två spår åt gången kommer att vara avstängda under perioden 26 juni till 20 augusti.

Hamnbanan, järnvägslänken för gods till och från Göteborgs hamn, är enkelspårig. För att klara den ökande efterfrågan av godstransporter på järnväg bygger vi ut delar av Hamnbanan till dubbelspår.

Vi planerar för att öka säkerheten vid plankorsningar på sträckan Gårdsjö–Håkantorp. Det gör vi genom att stänga en del plankorsningar, uppgradera andra och i vissa fall bygga nya ersättningsvägar.

Vi ska göra vattenskyddsåtgärder i Ljungsnäs. Syftet är att skydda grundvattnet och minska riskerna i händelse av en olycka.

Ny järnväg Göteborg–Borås och bibana till Mölnlycke ska förbättra arbets- och studiependlingen i stråket samt göra det möjligt att åka tåg till och från Landvetter flygplats.

Olskroken är en av de viktigaste knutpunkterna i det västsvenska järnvägssystemet. Ombyggnad till planskilda järnvägsspår är nödvändig för att öka framkomligheten och driftsäkerheten för tågtrafik till och från Göteborg.

Göteborgs hamn erbjuder som enda hamn i Skandinavien direktsjöfart till andra världsdelar för de största oceangående godsfartygen. Djupet i farled och hamnbassäng är för grunt och behöver ökas.

Dagens slussar är uttjänta 2030. Nya slussar uppfyller dagens behov och skapar förutsättningar för att i framtiden frakta mer gods sjövägen, vilket avlastar järnvägen och ger färre lastbilstransporter.

Trafikverket rustar upp och moderniserar järnvägen i Boråsområdet för att minska driftstörningar och skapa ett mer robust och tillförlitligt järnvägssystem.

I Lärje, strax norr om Göteborg, planerar vi att bygga nya uppställningsspår. Det gör att fler tåg kan trafikera järnvägen.

I Mölndal, vid området Pilekrogen, planerar vi att bygga nya uppställningsspår. Det gör att fler tåg kan trafikera järnvägen.

Vi renoverar Smögenbron för att förlänga dess livslängd.

Vi påbörjar vägplan för att förstärka väg 1519, Sundholmen–Öxnevalla–Svansjö och ny bro över Viskan, för att höja trafiksäkerheten och öka bärighetsklassen.

Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs väg 1526 tillsammans med Marks kommun. Syftet är att gående och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.

Vi planerar tillsammans med Svenljunga kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 154. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.

Vi bygger om för att förbättra trafikmiljön och öka trafiksäkerheten längs väg 156 i Svenljunga tätort.

Tillsammans med Tjörns kommun håller vi på att bygga en gång- och cykelväg längs väg 160. Syftet är att gående och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert längs sträckan.

Vi byter ut snedkablar på Tjörnbron, arbetena startade april 2024 och beräknas blir klara under mars 2025.

Vi planerar tillsammans med Marks kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 1614. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.

Vi planerar en korsningsåtgärd vid väg 164/172 och en gång- och cykelväg längs väg 172. Det gör vi för att gående och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert mellan samhällena.

Vi planerar att bygga om väg 165, Hällevadsholm–Tingvall genom att förstärka och bredda vägen för att bibehålla bärigheten och öka trafiksäkerheten.

Trafikverket planerar att bygga om väg 168 genom Tjuvkil för att förbättra trafiksäkerheten särskilt för oskyddade trafikanter. Även framkomligheten för busstrafiken ska förbättras.

Trafikverket planerar en ny vägförbindelse mellan väg 168 och väg 574, med en ny trafikplats vid anslutningen till E6 och en planskild passage av Bohusbanan.

Vi har tagit fram en vägplan för ombyggnad av korsningspunkten mellan väg 169/714 vid gamla Myggenäs.

Väg 172 vid Härsängen är i dag smal och har bitvis låg standard. Därför ska vi bland annat räta ut vägen, bredda den och göra den mer trafiksäker med bättre siktförhållanden.

Vi planerar att bygga en väg mellan väg 1728 och väg 1726 vid Dalstorp i Tranemo kommun. Det gör vi för att avlasta centrala Dalstorp från tung trafik och förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på väg 1728.

Vi vill göra väg 1758 mellan Holmared och Töllsjö mer trafiksäker genom att bredda den.

Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs väg 180 mellan Fjällgatan och Musikvägen i samarbete med Borås kommun.

Vi bygger en gång- och cykelväg längs väg 1890 mellan Lena skola och Postvägen. Det gör vi för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten för gående och cyklister.

Vi planerar tillsammans med Göteborgs Stad att bygga en gång- och cykelväg längs väg 190. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.

Vi bygger om gamla E20 mellan Vårgårda och Alingsås till lokalvägstandard med vägrensseparering för gående och cyklister.

Vi har tillsammans med Lerums kommun byggt en gång- och cykelväg längs väg 1937. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.

Vi planerar tillsammans med Ale kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 1968. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.

Vi planerar att bygga en ny gång- och cykelväg längst väg 2012, mellan E45 och väg 2005. Det ska öka framkomligheten och trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter.

Vi förbättrar bärigheten och stabiliteten på väg 2183, sträckan mellan Ed och Nössemark. Vi gör dessa åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på aktuell sträcka.

Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs väg 26. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.

Vi bygger om cirkulationsplatsen vid Stallsiken till planskild trafikplats för att förbättra framkomligheten på väg 26.

Vi bygger en ny vägport vid väg 40, Brodalsmotet i Borås stad. Detta gör vi för att avlasta det kommunala vägnätet. Det är också en förutsättning för bygga ett nytt polishus och tingsrätt.

Vi håller på att bygga om väg 41 mellan Fritsla och Kråkered till en mötesfri väg med mitträcke. Det innebär att våra trafikanter kan ta sig fram säkrare och smidigare.

Vi vill förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på väg 41 genom Horred. På så sätt blir sträckan säkrare för oskyddade trafikanter och bättre för genomfartstrafiken.

Vi planerar och bygger en mötesfri väg på sträckan mellan Sundholmen och Björketorp. Det innebär att våra trafikanter kan ta sig fram säkrare och smidigare. Vi ersätter också obevakade plankorsningar på Viskadalsbanan.

Vi planerar åtgärder längst väg 42 strax söder om Vårgårda tätort för att minska risken för utsläpp som når grundvattnet.

Vi ska förbättra trafiksäkerheten längs med väg 46, genom Timmele och Trädet. Arbetet i Timmele startade 2023 och färdigställs under 2024.

Vi planerar att bygga ut väg 49 mellan Axvall och Varnhem till mötesfri landsväg. Syftet är att öka trafiksäkerheten, förbättra framkomligheten och vägens standard.

Vi har byggt om en fyrvägskorsning till en cirkulationsplats vid väg 49/Norra Aspelundsvägen i Skövde. Dessutom bygger vi busskörfält väster om Ösan.

Vi planerar att bygga om väg 49 mellan Skövde och Igelstorp till en mötesfri väg. Det gör vi för att förbättra trafiksäkerheten.

Vi planerar att förbättra framkomligheten i Skövde genom att bygga om cirkulationsplatsen i Timboholm. Detta kommer att öka kapaciteten och framkomligheten.

Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs väg 503 tillsammans med Mölndals Stad. Syftet är att gående och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.

Vi vill öka trafiksäkerheten på Härskogsvägen mellan Stora Härsjön–Kullsjön och utreder möjliga åtgärder. Projektet kommer påverka vandringsleder i området.

Vi bygger säkra passager för vilt och förbättrar trafikflödet längs Landvettervägen–Partillevägen för säkrare och smidigare resor.

Vi har tillsammans med Härryda kommun byggt en gång- och cykelväg längs väg 542. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.

Vi planerar tillsammans med Göteborgs Stad att bygga en gång- och cykelväg längs väg 566. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.

Vi planerar för en ny bro över Bohusbanan på väg 587, en ny gång- och cykelväg samt bygga om korsningen mellan väg 570 och 587 till en cirkulationsplats.

Vi planerar att bygga en mötesfri 2+1-väg mellan Bratterödsmotet och Grohed på väg 678.

Vi planerar tillsammans med Tjörns kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 721. Syftet är att gående och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.

Vi planerar tillsammans med Tanums kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 900. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.

Västlänken är en järnväg i tunnel under centrala Göteborg som ger staden genomgående pendel- och regiontågtrafik. Tre nya stationer gör att du kan resa enklare, snabbare och med färre byten.

Trafikverket gör en serie åtgärder på Västra stambanan för att öka banans kapacitet, särskilt under högtrafik. Ett antal projekt pågår nu i olika faser.

Under 2025–2027 utför Trafikverket stora underhålls- och investeringsåtgärder på sträckan Göteborg–Alingsås. Det kommer fortsatt gå att resa, även om arbetena innebär nedsatt kapacitet och förändrade resmönster.

Vi vill få igång tågtrafiken så fort som möjligt på sträckan på ett robust och säkert sätt efter att bron har stängts av eftersom Älvsborgsbanan är en strategisk viktig omledningsbana för tågtrafiken i Västsverige.

Älvsborgsbron är nu över 50 år gammal. För att den ska klara ytterligare 50 år till utför vi en serie underhållsarbeten på och kring bron.