Projekt i Västra Götalands län
Här hittar du våra pågående och planerade byggprojekt i Västra Götalands län.
Innehåll - Projekt i Västra Götalands län
Almedal–Borås, upprustningsåtgärder
Vi planerar ett antal upprustningsåtgärder, bland annat att rusta upp befintlig kontaktledningsanläggning. Detta gör vi för att öka livslängden på anläggningen och minska risken för trafikstörningar.
Bohusbanan underhållsåtgärder
Vi renoverar tunnlar och byter kontaktledningsanläggning på Bohusbanan. Arbetet startade april 2023 och planeras pågå till och med december 2024.
Bohusbanan, Kville–Uddevalla, kontaktledningsupprustning
Kontaktledningsanläggningen på Bohusbanan är cirka 90 år gammal och har förbrukat sin livslängd. Genom upprustningen blir anläggningen mer driftsäker och klara av en högre kapacitet då systemet blir mer robust.
Vändspår Älvängen
I Älvängen ska vi bygga ett vändspår, utreda för en lämplig lösning för uppställningsspår och göra signalåtgärder. Det gör vi för att öka kapaciteten och minska risken för störningar längs Norge/Vänerbanan.
Bro över Sotenkanalen, reparation
Bron över Sotenkanalen behöver repareras. Både trafiken på och under bron kommer att påverkas. Arbetena sker under våren 2025. Informationen på sidan kommer att uppdateras.
Väg 156, Backadal–Bonared, mittseparering
Vi planerar att bredda väg 156 mellan Backadal och Bonared. Detta gör vi för att förbättra trafiksäkerheten.
Väg 535, Cirkulationsplats och gång- och cykelväg vid Gökskulla
Vi ska göra trafikförbättringar längs väg 535, vid Gökskulla. Detta för att höja trafiksäkerhet och framkomlighet, bidra till regionens och Härryda kommuns utveckling samt bevara grönt stråk för fauna.
E6 och Söderleden, trimningsåtgärder i Åbromotet
Vi ska bredda Söderleden med ett extra körfält på sträckan mellan Åbromotet och avfarten mot Åbyvägen.
Väg 1937, Olofstorp och Stenared, trafiksäkerhetshöjande åtgärder
Vi vill förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten längs väg 1937 i Olofstorp och Stenared. På så sätt blir sträckan säkrare för oskyddade trafikanter.
Väg 40, bytespunkt vid Delsjömotet
Vi ska bygga om hållplatser för att göra plats för flera bussar. Detta gör vi för att säkra framkomligheten och förbättra säkerheten för oskyddade trafikanter.
Väg 160, Bro i Stenungsund mellan fastlandet och Stenungsön, underhåll av Stenungsöbron
Underhållsarbetet på Stenungsöbron syftar till att förlänga brons livslängd, förbättra säkerheten för trafikanterna och suicidprevention.
Åmål-Mellerud, Spår och växelbyte
Vi kommer byte räls, slipers och växlar på en sträcka av cirka 40 km. Genom upprustning skapar vi en robust och pålitlig järnväg.
Bohusbanan, Uddevalla–Strömstad, kontaktledningsupprustning
Vi ska genomföra kontaktledningsupprustning på sträckan Uddevalla–Strömstad.
E20, Finngösa
Vi håller på att förbättra stabiliteten mellan motorvägen och Säveån och byta ut en vägtrumma under E20 vid Finngösa.
E20, Hasslerör–Vallsjön, faunapassager
Vi planerar att förbättra möjligheten för klövvilt (faunan) att passera över E20 mellan Hasselrör och Vallsjön och därmed minska barriäreffekten samt öka säkerheten för både djur och trafikanter.
E20, mötesfri väg Västra Götaland
Vi bygger ut E20 till mötesfri väg med mitträcke för tryggare och smidigare resor.
E20, Tollered–Ingared, gång- och cykelväg
Vi planerar för en ny gång- och cykelväg mellan Tollered och Ingared för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet.
E45 Järnvågen
Vi bygger över ramperna mot Götatunneln vid Järnvågsmotet och bygger samtidigt ett ventilationstorn. Detta för att möjliggöra Göteborgs kommuns planer på utveckling av området med bland annat den nya Järnvågsparken
E45 Tösse-Åmål, mötesfri landsväg
Trafikverket planerar att bygga om E45, Ånimskog–Åmål, till mötesfri landsväg. Detta för att öka trafiksäkerheten på vägen.
E6 Stenungsund - omledning och återuppbyggnad
I september inträffade ett skred i höjd med Stenungsund vilket påverkar infrastruktur i området, främst E6. Här informerar vi löpande om hur vi hanterar omledning av trafiken samt hur vi arbetar med återbyggnaden.
E6, Gårda ITS
Med hjälp av modern teknologi gör vi insatser för att öka framkomligheten på E6 förbi Gårda. Ett utbyggt trafiksystem kan avhjälpa och hantera trafikstörningar, köbildningar och olyckor på ett mer effektivt sätt.
E6, Svinesundsbron
Svinesundsbron är i behov av underhåll och vi kommer därför att reparera bron under fyra somrar.
E6, Tingstadstunneln, underhållsarbete
Tingstadstunneln har totalrenoverats och öppnade för trafik den 18 maj 2024.
E6.20 Hisingsleden och Halvors länk
Trafikverket bygger om den södra delen av Hisingsleden, på sträckan Vädermotet i syd till Björlandavägen i norr. Målet är att höja säkerheten för alla trafikslag och öka kapaciteten för godstrafik.
E6.21 Lundbyleden, Gator vid Backaplan samt Bohusbanan och Brunnsbo station
Vi bygger om tre trafikplatser på E6.21 Lundbyleden mellan Brantingsmotet och Ringömotet. Vi bygger om vissa gator vid Backaplan. Vi bygger ut Bohusbanan till dubbelspår och bygger en pendeltågsstation vid Brunnsbo.
E6.21, Eriksbergsmotet–Inlandsgatan
Vi bygger om Eriksbergsmotet för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten på Lundbyleden.
Göteborgs centralstation, renovering och tillgänglighetsanpassning av plattformar
Projektet omfattar renoveringsarbete på plattformarna mellan spåren 11-12, 13-14 och 15-16 på Göteborgs centralstation sommaren 2023. Två spår åt gången kommer att vara avstängda under perioden 26 juni till 20 augusti.
Hamnbanan
Hamnbanan, järnvägslänken för gods till och från Göteborgs hamn, är enkelspårig. För att klara den ökande efterfrågan av godstransporter på järnväg bygger vi ut delar av Hamnbanan till dubbelspår.
Kinnekullebanan, Gårdsjö–Håkantorp, plankorsningsåtgärder
Vi planerar för att öka säkerheten vid plankorsningar på sträckan Gårdsjö–Håkantorp. Det gör vi genom att stänga en del plankorsningar, uppgradera andra och i vissa fall bygga nya ersättningsvägar.
Ljungsnäs, vattenskyddsåtgärder
Vi ska göra vattenskyddsåtgärder i Ljungsnäs. Syftet är att skydda grundvattnet och minska riskerna i händelse av en olycka.
Göteborg–Borås
Ny järnväg Göteborg–Borås och bibana till Mölnlycke ska förbättra arbets- och studiependlingen i stråket samt göra det möjligt att åka tåg till och från Landvetter flygplats.
Olskroken planskildhet
Olskroken är en av de viktigaste knutpunkterna i det västsvenska järnvägssystemet. Ombyggnad till planskilda järnvägsspår är nödvändig för att öka framkomligheten och driftsäkerheten för tågtrafik till och från Göteborg.
Skandiaporten
Göteborgs hamn erbjuder som enda hamn i Skandinavien direktsjöfart till andra världsdelar för de största oceangående godsfartygen. Djupet i farled och hamnbassäng är för grunt och behöver ökas.
Slussar i Trollhätte kanal
Dagens slussar är uttjänta 2030. Nya slussar uppfyller dagens behov och skapar förutsättningar för att i framtiden frakta mer gods sjövägen, vilket avlastar järnvägen och ger färre lastbilstransporter.
Upprustning av järnvägen i Borås
Trafikverket rustar upp och moderniserar järnvägen i Boråsområdet för att minska driftstörningar och skapa ett mer robust och tillförlitligt järnvägssystem.
Uppställningspår Lärje
I Lärje, strax norr om Göteborg, planerar vi att bygga nya uppställningsspår. Det gör att fler tåg kan trafikera järnvägen.
Uppställningspår Pilekrogen
I Mölndal, vid området Pilekrogen, planerar vi att bygga nya uppställningsspår. Det gör att fler tåg kan trafikera järnvägen.
Väg 1519, Sundholmen–Öxnevalla–Svansjö, förbättrad bärighet och brobyte
Vi påbörjar vägplan för att förstärka väg 1519, Sundholmen–Öxnevalla–Svansjö och ny bro över Viskan, för att höja trafiksäkerheten och öka bärighetsklassen.
Väg 1526, Torestorp, Solbergavägen–Skolbacken, gång- och cykelväg
Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs väg 1526 tillsammans med Marks kommun. Syftet är att gående och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 154, Ekbacken–Draglycke, gång- och cykelväg
Vi planerar tillsammans med Svenljunga kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 154. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 156, Svenljunga tätort, trafikssäkerhetshöjande åtgärder
Vi bygger om för att förbättra trafikmiljön och öka trafiksäkerheten längs väg 156 i Svenljunga tätort.
Väg 160, Myggenäs–Sörbyvägen, gång- och cykelväg
Tillsammans med Tjörns kommun håller vi på att bygga en gång- och cykelväg längs väg 160. Syftet är att gående och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert längs sträckan.
Väg 160, Tjörnbron, snedkabelbyte
Vi byter ut snedkablar på Tjörnbron, arbetena startade april 2024 och beräknas blir klara under mars 2025.
Väg 1614, Ubbhultsskolan–gården Ubbhult Kråkered
Vi planerar tillsammans med Marks kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 1614. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 164/172, korsningsåtgärd och gång- och cykelväg, Skåpakorset–Bengtsfors
Vi planerar en korsningsåtgärd vid väg 164/172 och en gång- och cykelväg längs väg 172. Det gör vi för att gående och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert mellan samhällena.
Väg 165, Hällevadsholm–Tingvall, bärighets- och förstärkningsåtgärder
Vi planerar att bygga om väg 165, Hällevadsholm–Tingvall genom att förstärka och bredda vägen för att bibehålla bärigheten och öka trafiksäkerheten.
Väg 168 genom Tjuvkil
Trafikverket planerar att bygga om väg 168 genom Tjuvkil för att förbättra trafiksäkerheten särskilt för oskyddade trafikanter. Även framkomligheten för busstrafiken ska förbättras.
Väg 168, delen Ekelöv–Kareby
Trafikverket planerar en ny vägförbindelse mellan väg 168 och väg 574, med en ny trafikplats vid anslutningen till E6 och en planskild passage av Bohusbanan.
Väg 169/714, korsningen Rönnäng–Myggenäs
Vi har tagit fram en vägplan för ombyggnad av korsningspunkten mellan väg 169/714 vid gamla Myggenäs.
Väg 172, Härsängen, profiljustering, kurvrätning och breddning
Väg 172 vid Härsängen är i dag smal och har bitvis låg standard. Därför ska vi bland annat räta ut vägen, bredda den och göra den mer trafiksäker med bättre siktförhållanden.
Väg 1728, Dalstorp, tvärförbindelse
Vi planerar att bygga en väg mellan väg 1728 och väg 1726 vid Dalstorp i Tranemo kommun. Det gör vi för att avlasta centrala Dalstorp från tung trafik och förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på väg 1728.
Väg 1758, Holmared–Töllsjö, breddning
Vi vill göra väg 1758 mellan Holmared och Töllsjö mer trafiksäker genom att bredda den.
Väg 180, Fjällgatan–Musikvägen, gång- och cykelväg
Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs väg 180 mellan Fjällgatan och Musikvägen i samarbete med Borås kommun.
Väg 1890, gång- och cykelväg mellan Lena skola och Postvägen
Vi bygger en gång- och cykelväg längs väg 1890 mellan Lena skola och Postvägen. Det gör vi för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten för gående och cyklister.
Väg 190, Skiljebacken–Björredsvägen, gång- och cykelväg
Vi planerar tillsammans med Göteborgs Stad att bygga en gång- och cykelväg längs väg 190. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 1900
Vi bygger om gamla E20 mellan Vårgårda och Alingsås till lokalvägstandard med vägrensseparering för gående och cyklister.
Väg 1937, Solåsvägen–Grankullevägen, gång- och cykelväg
Vi har tillsammans med Lerums kommun byggt en gång- och cykelväg längs väg 1937. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 1968, Starrkärrsvägen–Prästalund, gång- och cykelväg
Vi planerar tillsammans med Ale kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 1968. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 2012, Trollhättan, Gång-och cykelväg
Vi planerar att bygga en ny gång- och cykelväg längst väg 2012, mellan E45 och väg 2005. Det ska öka framkomligheten och trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter.
Väg 2183, Ed–Nössemark, bärighets- och förstärkningsåtgärder
Vi förbättrar bärigheten och stabiliteten på väg 2183, sträckan mellan Ed och Nössemark. Vi gör dessa åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på aktuell sträcka.
Väg 26, Hassle kyrka–Sjötorp, gång- och cykelväg
Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs väg 26. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 26, Stallsiken, planskild trafikplats
Vi bygger om cirkulationsplatsen vid Stallsiken till planskild trafikplats för att förbättra framkomligheten på väg 26.
Väg 40, Brodalsmotet, ny vägport
Vi bygger en ny vägport vid väg 40, Brodalsmotet i Borås stad. Detta gör vi för att avlasta det kommunala vägnätet. Det är också en förutsättning för bygga ett nytt polishus och tingsrätt.
Väg 41 Fritsla–Kråkered, mötesfri väg
Vi håller på att bygga om väg 41 mellan Fritsla och Kråkered till en mötesfri väg med mitträcke. Det innebär att våra trafikanter kan ta sig fram säkrare och smidigare.
Väg 41, Horred, kapacitets- och trafiksäkerhetshöjande åtgärder
Vi vill förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på väg 41 genom Horred. På så sätt blir sträckan säkrare för oskyddade trafikanter och bättre för genomfartstrafiken.
Väg 41, Sundholmen–Björketorp, mötesfri väg
Vi planerar och bygger en mötesfri väg på sträckan mellan Sundholmen och Björketorp. Det innebär att våra trafikanter kan ta sig fram säkrare och smidigare. Vi ersätter också obevakade plankorsningar på Viskadalsbanan.
Väg 42, Vårgårda, vattenskyddsåtgärder
Vi planerar åtgärder längst väg 42 strax söder om Vårgårda tätort för att minska risken för utsläpp som når grundvattnet.
Väg 46, Timmele och Trädet, trafiksäkerhetsåtgärder
Vi ska förbättra trafiksäkerheten längs med väg 46, genom Timmele och Trädet. Arbetet i Timmele startade 2023 och färdigställs under 2024.
Väg 49, Axvall–Varnhem, mötesfri landsväg
Vi planerar att bygga ut väg 49 mellan Axvall och Varnhem till mötesfri landsväg. Syftet är att öka trafiksäkerheten, förbättra framkomligheten och vägens standard.
Väg 49, Norra Aspelundsvägen, cirkulationsplats
Vi har byggt om en fyrvägskorsning till en cirkulationsplats vid väg 49/Norra Aspelundsvägen i Skövde. Dessutom bygger vi busskörfält väster om Ösan.
Väg 49, Skövde–Igelstorp
Vi planerar att bygga om väg 49 mellan Skövde och Igelstorp till en mötesfri väg. Det gör vi för att förbättra trafiksäkerheten.
Väg 49, Timboholm, cirkulationsplats
Vi planerar att förbättra framkomligheten i Skövde genom att bygga om cirkulationsplatsen i Timboholm. Detta kommer att öka kapaciteten och framkomligheten.
Väg 503, Spårhagavägen, Torredsvägen–Dammets byväg, gång- och cykelväg
Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs väg 503 tillsammans med Mölndals Stad. Syftet är att gående och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 523, Härskogsvägen, trafiksäkerhetsåtgärder
Vi vill öka trafiksäkerheten på Härskogsvägen mellan Stora Härsjön–Kullsjön och utreder möjliga åtgärder. Projektet kommer påverka vandringsleder i området.
Väg 535, Landvettervägen–Partillevägen
Vi bygger säkra passager för vilt och förbättrar trafikflödet längs Landvettervägen–Partillevägen för säkrare och smidigare resor.
Väg 542, Davids västra väg –hållplats Björröd, gång- och cykelväg
Vi har tillsammans med Härryda kommun byggt en gång- och cykelväg längs väg 542. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 566, Björlanda kyrkväg–Björlanda kile
Vi planerar tillsammans med Göteborgs Stad att bygga en gång- och cykelväg längs väg 566. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 570/587, Gunnesby
Vi planerar för en ny bro över Bohusbanan på väg 587, en ny gång- och cykelväg samt bygga om korsningen mellan väg 570 och 587 till en cirkulationsplats.
Väg 678, Grohed–Bratteröd, mötesfri 2+1-väg
Vi planerar att bygga en mötesfri 2+1-väg mellan Bratterödsmotet och Grohed på väg 678.
Väg 721, delen cirkulation väg 721/723–Kollungsvägen, Utäng, gång- och cykelväg
Vi planerar tillsammans med Tjörns kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 721. Syftet är att gående och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 900, Hamburgsund–Slottet, gång- och cykelväg
Vi planerar tillsammans med Tanums kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 900. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Västlänken
Västlänken är en järnväg i tunnel under centrala Göteborg som ger staden genomgående pendel- och regiontågtrafik. Tre nya stationer gör att du kan resa enklare, snabbare och med färre byten.
Västra stambanan, Alingsås–Skövde
Trafikverket gör en serie åtgärder på Västra stambanan för att öka banans kapacitet, särskilt under högtrafik. Ett antal projekt pågår nu i olika faser.
Västra stambanan, Göteborg–Alingsås
Under 2025–2027 utför Trafikverket stora underhålls- och investeringsåtgärder på sträckan Göteborg–Alingsås. Det kommer fortsatt gå att resa, även om arbetena innebär nedsatt kapacitet och förändrade resmönster.
Älvsborgsbanan, Vänersborg, renovering öppningsbar järnvägsbro
Vi vill få igång tågtrafiken så fort som möjligt på sträckan på ett robust och säkert sätt efter att bron har stängts av eftersom Älvsborgsbanan är en strategisk viktig omledningsbana för tågtrafiken i Västsverige.
Älvsborgsbron
Älvsborgsbron är nu över 50 år gammal. För att den ska klara ytterligare 50 år till utför vi en serie underhållsarbeten på och kring bron.